kan je je lichaam trainen om kou te weerstaan?

kan je je lichaam trainen om zichzelf warm te houden in een koude omgeving?
het is immers mogenlijk sterker te worden door je bloot te stellen aan weerstand, of sneller te worden door vaker te rennen, en zelfs slimmer door veel te leren.
maar geld dit ook voor kou?

ik heb hier namenlijk best wel last van in de winter(ben kampioen koukleum)en haat het dan eigenlijk om buiten te komen.

en dan heb ik het vooral over de fysieke aanpassingen en niet mentale, want niet alleen vind ik kou vervelend, ik merk ook dat ik lichamelijk veel sneller verzwak in een koude omgeving als andere mensen.
ik heb het dus niet over wennen aan de kou maar het gewoon feitelijk te kunnen weerstaan en minder makkelijk onderkoeld te kunnen raken.

en als het mogelijk is om je lichaam er aan te laten aanpassen, wat verandert er dan vooral in het lichaam, krijg de dan een betere isolerende laag in je huid of gaat je metabolisme omhoog etc.?

en als je er op kan trainen wat zou dan de beste manier zijn om het aan te pakken?

Toegevoegd na 35 minuten:
ps

ik hoef dus niet te weten wat ik kan doen kwa kleding of dat beweging opwarmt(dat wist ik al) maar of je instaat bent je lichaam fysiek aan te passen aan koudere omstandigheden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel eens gehoord van de Iceman?
Het record van 1 uur en 52 minuten tot de nek aan toe in een bak met ijs staan, is niet het enige record dat Wim op zijn naam heeft staan. Hij heeft maar liefst 20 Guinness World Records verbroken voor de meest uitzonderlijke prestaties. http://www.innerfire.nl/

Het beste antwoord

Door iedere dag een paar uur buiten te zijn. Je hardt je lichaam dan, waardoor je het véél minder koud zult hebben.
Bijv. mensen die in de winter buiten werken, zullen echt 's avonds geen behoefte hebben aan een huis van 21 graden en dan nog een fleeceplaid over zich heen bij de buis....
Ik heb het bij mezelf ook vastgesteld : ik ben een jaar boerenknecht geweest in Wales, en nu ben ik enkele uren per dag buiten voor m'n werk ; ik vind de verwarming op 18 méér dan genoeg, en behalve dikke sokken voor de eeuwig-koude tenen heb ik aan een fleecetrui méér dan genoeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed om te weten dat je lichaam zich op deze manier zich er aan kan aanpassen.
je hebt allen zeker geen manier om er structuweel op te trainen?
behalve het een paar uur per dag buiten zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zomer en winter elke dag een duik in zee, lijkt me een goede training - maar voor deze winter is het natuurlijk 'n beetje te laat om mee te beginnen.... ;-)))

Andere antwoorden (2)

Goed eten, en voldoende nachtrust is een pré!

Zorg voor voldoende beweging/sport, zodat je bloedsomloop goed op gang komt.

Door in een hoekje van de bank te gaan zitten onder een dekentje, krijg je het alleen maar kouder.

Ben je verkleumd, eet dan een flinke kop hete soep!
Dit helpt beter dan dicht bij de kachel gaan zitten.

Kleding advies voor koukleumen: draag veel laagjes!
Dus hemd/shirt/blouse/trui over elkaar heen
Er zijn ook zogenaamde thermohemden verkrijgbaar, die isoleren goed!

Toegevoegd na 10 minuten:
Belangrijk is ook om voeten en het hoofd extra te beschermen tegen kou!

Als je warme voeten hebt ervaar je de warmte door je hele lichaam.

Je hersenen in je hoofd geven signalen door je hele lichaam, dus een koud hoofd zal eraan helpen dat je hele lichaam kou ervaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt je lichaam harden door regelmatig naar de sauna te gaan. Je zult zien als je na de sauna buiten gaat zitten, dat het niet echt ontzettend warm is maar ook niet koud. Lang niet zo koud als wanneer je zonder jas naar buiten loopt. Daarna weer lekker opwarmen met een warm voetenbad of een warme douche en na het rusten weer een rondje sauna. Probeer maar eens, als je niet denkt dat je het koud hebt, dan is het ook niet koud. Desnoods zwaai je wat met je armen en benen, zodat je even niet aan de kou denkt, dat helpt ook goed. Wat ik dus eigenlijk wil zeggen, is dat de kou tussen je oren zit. Als ik op zondagmiddag binnen zit en het koud heb, dan ga ik een kwartiertje wandelen en daarna is het thuis weer lekker warm. Succes :-)