Welke stof naast nicotine in sigaretten/rook tast je smaakpapillen aan?

Nicotine tast je smaakpapillen aan, maar is dat de enige stof?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Reddie
6 jaar geleden
Nicotine test tast geen smaakpapillen aan. Het tast ook je longen niet aan.
Nicotine werkt allen op de hersenen. Het geeft je een rustig ontspannen gevoel.

Antwoorden (2)

Van Teer weet ik dat het ook je smaakpapillen aantast.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zoals Reddie in de reacties al opmerkt tast nicotine je smaakpapillen niet aan. Nicotine is de stof in sigarettenrook waar je verslaafd aan raakt, maar verder is nicotine van alle stoffen in de rook redelijk onschuldig.

Sigarettenrook is een mengsel van erg veel verschillende stoffen; de schattingen die ik zo kan vinden lopen uiteen van ongeveer 4000 tot 50.000 verschillende stoffen. Welke stoffen er precies inzitten verschilt ook weer per merk sigaret, per batch; zelfs factoren als de temperatuur waarin de verbranding plaatsvindt heeft invloed op welke stoffen er precies inzitten.
Wat wel gezegd kan worden is dat van die duizenden stoffen verreweg de meeste ontzettend giftig zijn. Vele zijn carcinogeen (je krijgt er kanker van) andere zijn cytotoxisch (je cellen (dus ook de cellen van je smaakpapillen) gaan ervan dood) en weer andere zijn op andere manieren schadelijk.

Al met al is het dus niet mogelijk om precies te zeggen welke stoffen je smaakpapillen aantasten; het zijn er simpelweg te veel, enkele tot vele duizenden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nicotine tast wel degelijk je smaakpapillen aan