Hoe verloopt het diagnostiseren van ADHD bij volwassenen?

Natuurlijk ga je eerst naar de huisarts om te praten. Hoe gaat het verder? Moet je altijd naar een psycholoog of psychiater om een diagnose te krijgen? En wanneer gaan ze medicijnen voorschrijven mocht dat nodig zijn? Na meerdere afspraken bij psycholoog/iater? Of doet de huisarts dat allemaal?
Is er een soort stappenplan dat je kunt bekijken om in grote lijnen (het verschilt per persoon ook natuurlijk) te weten hoe het verloopt van naar de huisarts tot dat je diagnose hebt en een behandeling (medicijnen of therapie).?
Bedankt

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K
tinus1969
6 jaar geleden
Wellxcith interessant omdat je het hebt over medicijnen
https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2017/04/24/cbg-bezorgd-om-toenemend-gebruik-methylfenidaat-door-volwassenen

Antwoorden (1)

Er is geen strak stappenplan.
Als je een huisarts hebt die er genoeg ervaring mee heeft hoef je niet perse verder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Klopt, en dat is niet eens alleen afhankelijk van de huisarts, maar vooral in hoeverre je er zelf last van hebt. Bij sommige mensen is een kleine aanpassing van dagritme, medewerking van werkgever en begrip van de partner al voldoende om er verder zonder klachten mee te leven. Ieder mens is uniek en de omgeving (werk, gezin) kan enorm van invloed zijn op de mate waarin iemand er last van heeft. Stap 1 is dus de huisarts, die pas na een gesprek kan bepalen wat de volgende stap is. Hij/zij zal ook kijken of er naast ADHD sprake is van andere klachten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt!