In welk soort voedsel zitten veel gluten?

Ik heb het niet over voedsel met granen erin of voedsel dat gemaakt is van granen. Maar ik bedoel voedsel dat echt uit den boze is voor mensen die glutenintollerantie hebben.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Veel of weinig gluten maakt niet uit, als je een intolerantie hebt kun je echt van een heel klein beetje al ziek worden

Antwoorden (2)

Gluten zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Het zit ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier.
fremar
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
In de vraag staat al dat het niet om graanproducten gaat....
Amadea
10 jaar geleden
Wat is dan de meervoudsvorm ervan?
Soepen, bouillon en sauzen (gluten worden hierin gebruikt als bindmiddel).
Gepaneerde producten.
Gemarineerde vleessoorten en vleeswaren.
Gekruide vleessoorten en vleeswaren.
Veel soorten snoep en snacks.
Veel soorten ijs en desserts.
Alle biersoorten.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaat glutenvrijbier
Kristal
10 jaar geleden
In de natuurvoedongswinkel waar ik werk verkopen wij glutenvrije produkten. Daar is best veel keuze in. Dus als je echt glutenvrije produkten wilt kopen raad ik je aan in een natuurvoedingswinkel je licht op te steken.
Want ook niet gecertificeerde produkten waar geen gluten in verwerkt worden, bijvoorbeeld speltbrood of spagetti van spelt gemaakt, kunnen tóch gluten bevatten omdat ze in een ruimte bereid worden waar ook produkten mét gluten bereid worden. Alleen als er het symbooltje op staat van glutenvrij weet je zeker dat je goed zit, omdat dat produkt in een glutenvrije ruimte bereid en verwerkt wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gelukkig voor mensen die echt glutenvrij moeten eten, is er toch wel veel meer verkrijgbaar dan zeg tien of vijftien jaar geleden. Zelfs veel supermarkten hebben tegenwoordig een schap met glutenvrije producten. En anders is inderdaad de natuurvoedingswinkel een hele goede plaats, of je nu specifieke producten zoekt zonder al te veel toevoegingen of je iets zoekt voor iemand met een allergie of intolerantie. Maar ook vrij basale dingen, gewone sojabonen heb ik bijvoorbeeld bij de supermarkt nog niet gevonden. Maar die glutenvrije afdeling bij 'mijn' natuurvoedingswinkel zit er blijkbaar zo in, dat ik daar laatst naartoe verwezen werd toen ik vroeg om glutenmeel. Dat lijkt me toch niet de bedoeling :-). Gelukkig kunnen ze die fout andersom niet maken, want ze hebben dus wel glutenVRIJ meel, maar geen glutenmeel. Ik weet alleen nog steeds niet waar ik dat dan wél kan vinden..
Amadea
10 jaar geleden
@Lies: bijvoorbeeld bij Molen De Arend http://molendearend.nl/?node=8&cat=5 te koop 200 gram glutenmeel voor €1.41, 1 kilo voor €5.64