Waarom helpt koelen bij een kneuzing?

Is het niet beter om asap rekverband aan te leggen, zodat je voet niet kan opzwellen?? En des te kleiner de zwelling des te sneller genezing.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Koelen verdooft de pijn, maar zorgt er ook voor dat de gekneusde plek, zoals bijvoorbeeld je voet minder opzwelt.

Antwoorden (1)

In de eerste 24 tot 48 uur na een ongeval is koelen vooral het meest nuttig. Als koude dieper de huid in trekt, trekken de bloedvaten daardoor samen. De bloedtoevoer buiten het bloedvat wordt daarmee beperkt en dus wordt ook de schade beperkt. Daarnaast worden door koude de zenuwen vlak onder de huid verdoofd, waardoor je (iets) minder pijn voelt. Tot slot is de zuurstofuitwisseling in de weefsel bij koude effectiever. Daardoor versnelt het genezingsproces.
fremar