Het is bekend dat je 'onbeperkt' vitamine C mag eten. Wat gebeurt er met de andere vitamines die je teveel inneemt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Zelfs vitamine C kun je niet helemaal onbeperkt eten, de nieren moeten dan te hard werken. Het klopt dat je een teveel aan vitamine C uitplast, dat is omdat deze vitamine oplosbaar is in water. Veel vitaminen zijn echter oplosbaar in vet en plas je dus niet zomaar uit.

In de bron vind je een (niet uitputtend) overzicht van de gevolgen van overdosis van bepaalde vitaminen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

die plas je uit

Toegevoegd na 1 minuut:
althans de meesten geloof ik wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is juist het probleem! Vitamine C is redelijk onschuldig omdat je het uitplast, maar van andere vitamines kun je wel degenlijk een schadelijke overdosis binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het niet eens met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een minnetje. De gezondheidsmaffia probeert ons van alles aan te smeren onder het mom van gezond, en promoot vitaminepillen alsof ze totaal geen kwaad en alleen maar goed zouden kunnen doen. NOT !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo zwart zie ik het ook niet. Maar er zijn inderdaad veel commerciele belangen mee gemoeid en dat geldt voor de hele faramceutische industrie. Maar in het algemeen vind ik wel dat als je van een bepaalde vitamine te kort hebt, je dit vitamine beter kunt aanvullen via een pil dan niets te doen. De oorzaak van het tekort is namelijk niet altijd meteen weg te halen. Belangrijk is vooral ook een gezonde dosis verstand in te nemen ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je om welke reden dan ook een vitamine-tekort hebt (en dat kan eigenlijk alleen een arts constateren) is het altijd verstandig er wat bij te slikken. Net zoals wanneer je een calorie-arm dieet volgt en uit dat kleine beetje niet genoeg vitamines kan halen voor een nog groot lichaam. Of vitamine D als je te weinig daglicht krijgt.
Maar als je de reclame op TV en tijdschriften ziet, wordt nadrukkelijk de indruk gewekt dat het normaal en goed is zondermeer multivitaminen te slikken, ook bij een gezonde levensstijl. Persoonlijk vind ik dat kwalijk, want gezond verstand zit niet in het potje en niet in het spotje, en hele volksstammen trappen er in en slikken daarom overbodig(e) vitaminen. Gelukkig is meestal de dosis te laag om er echt problemen mee te krijgen, en kost het voornamelijk heel veel geld, maar dan nog. Netjes is het op zijn minst niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is helemaal waar.
Geen enkele vitamine mag je onbeperkt eten, OOK geen vitamine C. Die moet allemaal door het lichaam worden weggewerkt, en kan in extreme gevallen (van die mensen die geen maat weten en hele potjes slikken) je nieren behoorlijk overbelasten. Het kan gaan kritalliseren en zo nierstenen veroorzaken, met alle ellende van dien.

Van teveel vitamine A kun je duizelig worden en hoofdpijn krijgen, vitamine B kan diarree veroorzaken of, erger, problemen met de bloedvaten, en vitamine D (dat je overigens niet snel teveel hebt) kan de oorzaak zijn van kalkafzettingen in het lichaam. Ook kan een teveel van de ene vitamine weer de oorzaak zijn van een slechtere opname van de andere.

Overigens is het bijna onmogelijk om uit een normale, gezonde voeding een overdosis vitamine te halen (met uitzondering wellicht van de vet-oplosbare vitamines als je teveel vet of orgaanvlees eet. Maar dan ook ECHT veel.) Als het al ontstaat, is het in de regel uit een potje.

Het is het oude adagio ; te weinig is niet best, maar te veel is ook niet goed. Eet gezond en gevarieerd, en je zult met beiden eigenlijk nooit te maken krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Pas op met, bijvoorbeeld, ijsbeerlever. Dat bevat al een overdosis vitamine A. Zwangere vrouwen mogen om die reden beslist geen ijsbeerlever eten. (Niet dat ik ooit ijsbeerlever ben tegengekomen bij de plaatselijke buurtwinkel, maar het is een goed voorbeeld om aan te geven dat "puur natuur" al ronduit gevaarlijk kan zijn - en dat, nota bene, vanwege de vitaminen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ijsbeerlever blief ik denk ik ook niet, maar met lever in zijn algemeenheid moeten met name zwangere vrouwen oppassen. Lol; mijn moeder MOEST| het vroeger juist eten vanwege ijzertekort ofzo. Zo zie je maar, ze vertellen ons elke zoveel jaar weer wat anders ;-)
Een teveel aan vitamine C op zichzelf kan over het algemeen inderdaad geen kwaad. Deze worden door het lichaam afgebroken en verlaten je lichaam via je urine.
Echter voor mensen met gevoelige nieren kan dit wel een probleem opleveren! Dit omdat een teveel aan vitamine C een zware belasting zijn voor je nieren. Hierdoor neemt de kans op nierstenen toe.
Vitamine C beïnvloedt de opname van koper en ijzer. Een teveel aan vitamine C heeft namelijk een remmend effect op de opname van koper en een verhogende opname van ijzer. Hierdoor kan er bij een teveel aan vitamine C een tekort aan koper of een teveel aan ijzer ontstaan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onbeperkt kun je niets innemen maar de tolerantie is bij vitamine C wel groot. Officieel ligt de behoefte op 50 mg per dagt maar volgens de orthomoleculaire leer is dat veel te weinig en ligt de behoefte eerder richting 2000 a 4000 mg. Je plast vitamine C inderdaad weer uit (niet alleen alles wat overtollig is maar ook waar het lichaam behoefte aan heeft; anders zou je gaan stapelen).

Als maatstaf voor de maximale hoeveelheid zou je onrust in je darmen of diarre kunnen nemen. Als je iets mindert tot de kalchten verdwenen zijn zit je op de goede dosering voor de rthomoleculaire leer. Die behoefte kan varieren. Heb je een infectie dan kun je veel meer verdragen zonder darmproblemen.

Dat vitamine C nierstenen kan veroorzaken is al een poosje achterhaald en berust op verkeerd uitgevoerd wetenschappelijk onderzoek in het verleden. Je krijgt geen nierstenen van vitamine C.