Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

ik slaap zo slecht, wie heeft er goeie tips? Ik slik al een oxazepam voor het naar bed gaan

warme melk, bananen, douchen..het helpt niets. Ook een half uur voor het slapen gaan geen tv meer kijken oid, maar relaxen geeft geen resultaat!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als oxazepam niet (meer) helpt moet je terug naar de huisarts. Bespreek het met hem. Als je lang wakker ligt moet je niet in je bed blijven maar er weer even uitgaan. Als je veel ligt te piekeren is het toch goed om dan even tv te kijken voor ontspanning. Ga daarna weer terug naar bed.

Frisse lucht in je kamer, geen tocht. Zorg voor een warm lichaam. Elke dag pam is niet goed, verliest zijn werking. Kamer donker. Voor t slapen geen fel of blauw licht zoals van tv of mobiel. Douchen voor t slapen.

Bouw een soort routine op. Elke avond op hetzelfde moment stop je met tv of computer en ga je je voorbereiden op het slapen. Omkleden, tandenpoetsen, glaasje melk, wat je maar wil. Zorg dat je slaapkamer rustig is, niet te koud, niet te warm. Geen lege maag, maar ook geen volle. Geen alcohol, geen pillen. Als je in bed ligt, kun je nog wat lezen bijvoorbeeld, of proberen te gaan slapen. Als je na een poosje nog niet slaapt, bijvoorbeeld na een uur, ga je er even uit en ga je wat lezen of zo. Dan weer proberen. Het zijn allemaal simpele, gezond-verstand-tips die je overal kunt vinden. Het enige medicijn wat ik je voor langdurig gebruik kan aanraden is melatonine, maar wel van de dokter. Die van de drogist bevat bijna niets, die van de dokter is veel sterker. Het is een lichaamseigen stof, dus niet verslavend. Als het allemaal niet helpt, leg je er dan bij neer. Dan heb je een slaapprobleem, maar je doet je meer schade met piekeren en rare dingen proberen dan met wakker liggen. Gebruik je wakkere tijd eventueel om naar de radio te luisteren of wat te lezen.

Ik heb ook nachten gehad waar ik pas om half 4 in slaap viel en nu gebruik ik 3 kwartier/half uurtje voor het slapen melatonine (5mg) en ik val echt heel snel in slaap. Wat ook vaak helpt is een vast ritueel voor het slapen zoals 3 kwartier voor het slapen tabletje, half uur van te voren nog wat eten (iets dat niet te zwaar op de maag ligt zoals kwark of yoghurt ofzo). En maak je bed goed op voor het slapen zodat je niet s'nachts wakker ligt van je voeten die niet onder de deken liggen :p Dat zijn alle tips uit mijn ervaring. -matteo-

ga voordat je gaat slapen nog even een rondje wandelen. Het kan wel eens helpen. Welterusten!

2 weken hoorde ik van iemand die ik niet ken tegen mij zeggen; als je lang wakker ligt "luister naar je ademhaling" Em prompt het werkte al dezelfde nacht...

Hoi Jannemiel, Allereerst stoppen met de oxazepam. Heb zelf ook benzodiazepinen geslikt, maar het is gewoon troep. Ik heb wat tips voor je: [1] Een vast ritme Ga over het algemeen op een vaste tijd naar bed en sta ook op een vaste tijd op. Als je slecht geslapen hebt, verleid je dan niet tot middagdutjes, want dan kan je waarschijnlijk weer moeilijk in slaap komen. [2] Doe een half uur van te voren geen drukke dingen als computeren of televisie kijken. Lees een paar blz uit een boek, of luister naar rustgevende muziek. Zet ook je mobiele telefoon uit. [3] Zorg voor een opgeruimde en schone kamer en een aangename temperatuur. [4] Zorg dat je overdag zoveel mogelijk hebt gedaan wat je hebt willen doen, zodat je daar 's avonds niet over kan piekeren. Eventueel kan je voordat je gaat slapen, opschrijven wat je de volgende dag wilt doen (onder het mom van 'zorgen voor morgen'). [5] Drink geen frisdrank voor het slapen gaan en eet ook niet meer net voordat je naar bed gaat. Voor de rest; wanneer je slecht kan slapen, kan het zijn dat je je veel zorgen maakt, of er iets speelt in je leven wat vervelend is. Probeer dit overdag aan te pakken en wellicht slaap je dan vanzelf beter. succes

Lees een boek voor het slapen dat helpt zeker

Bananen geven gelijk na het opeten energie, je ziet tennissers ze ook tussen een wedstrijd eten. Maar als je een banaan overdag eet, heeft het wel positieve invloed op de slaap. Lezen in bed...een gewoon tijdschriftje,dus geen spannend boek, helpt bij mij nog weleens en 1 rood wijntje (van meer wordt je s,nachts weer wakker omdat het dan bruist in je bloed) en..maar dat is heel moeilijk... niet al bij voorbaat al denken dat het niet gaat lukken. Niet piekeren wat je de volgende dag allemaal moet doen, maar op een briefje schrijven... Succes hoor !!

Wat is de oorzaak van het slechte slapen? De overgang, stress, piekeren, te druk overdag, frustraties, ga je direct liggen malen als je wakker wordt. Hoe voel je overdag, bevalt je werk je goed.Als er daar allemaal geen problemen zijn zou je acupunctuur of homeopathie eens kunnen proberen. Ook ben ik zelf erg enthousiast over Art of Living. Die geven ademhalingscursussen in combinatie met meditatie en yoga, maar het kan ook met allen de ademhalingstechnieken. Ze leren je bepaalde technieken waardoor er heel veel zuurstof wordt opgenomen in de hersenen en dat werkt door op van alles. Het geeft een bepaalde ontspanning die bij veel mensen werkt. Wel moet je het na de cursus blijven doen thuis maar dan gaat het om minimaal en kwartier per dag. Die cursus werkt tegen meer klachten dan slapeloosheid trouwens. www.aofl.nl maar doe alsjeblieft die oxazepam weg, want het is zo verslavend en je hebt steeds meer nodig.

Mij is altijd geleerd om in bed te gaan liggen en als je na 45 minuten nog niet slaapt, dan even een half uurtje uit bed en iets anders (rustigs) doen, daarna weer in bed gaan liggen. Ik heb het zelf gelukkig nog niet uit hoeven testen, maar dit schijnt een goede manier te zijn. Maak jezelf vooral niet boos of gefrustreerd dat je niet in slaap valt, dit houd je alleen maar wakker. Leg jezelf erbij neer dat je nou eenmaal moeilijk kan inslapen. Succes en welterusten!

je broer of zus of vader of moeder gaat 1t/m700 schaapjes tellen werkt echt probeer en een baby muziek voor het schaapjes tellen werkt echt ik doe dat ook maar ik doe 1 tm 4 dat helpt niet echt maar wat wel helpt 1 uur tv kijken en schaapjes tellen 1 tm 700 en baby muziek dat helpt beterschap en succes

mischien als je vroeg in bed gaat liggen met bijvoorbeeld een ipod of een boekje dat je daar rustig van word en dat je dan rustig kan slapen of je moet een keer op een ander plek slapen mischien heeft dit invloed of soms als je veel sport kan je lekkerder slapen

Aub laat die oxazepam liggen dit heb je steeds meer nodig en helpt op den duur niet meer. En is bovendien verslaven Gebruik melatonine dit is een lichaamseigen stof het werkt echt. Te verkrijgen bij reform zaken. Bij langdurig gebruik oxazepam bouw dit rustig af anders krijg je een rebout effect en kunnen de klachten verergen.

Paradoxaal genoeg zul je om goed te kunnen moet slapen gaan stoppen met slaapmiddelen. Verder spelen bij slaapproblemen zoveel factoren mee, dat ik er niet naar ga lopen raden. Zelf heb ik een heel dik en saai boek over de val van het romeinse rijk, "The decline and fall of the Roman Empire" van Edward Gibbons, in 18e eeuws engels. Na 2 alinea's val ik geheid in slaap. Maar dat zal niet bij iedereen werken.

Het zou zo maar kunnen dat je niet meer tegen digitaal gepulste straling kunt. De belangrijkste boosdoener is dan waarschijnlijk je dect- telefoon (je draadloze "huistelefoon") Wissel deze voor een paar weken om voor een ouderwets toestel met draad en kijk of je daarna beter slaapt. Ook andere draadloze zaken bij niet gebruiken uitschakelen (draadloos internet, draadloze printer, je mobiele telefoon, babyfoon). Je kunt ook last van laag frequente straling hebben daarom moet je bijvoorbeeld voor het slapen gaan de stekker uit het waterbed trekken, of uit de elektrische deken, of elektrisch verstelbare lattenbodem. Ook als je slaapt naast of boven de meterkast kan dit een nadelig effect hebben op de kwaliteit van je slaap. Zelfs het verder weg zetten van je radiowekker of de stekker van je nachtlampje er uit, kan al schelen. Het is misschien even lastig en misschien doet het voor jou helemaal niks maar ik denk dat het geen kwaad kan om het te proberen. Mocht de dect-telefoon bij de buren (straalt namelijk dwars door de muur) vlak naast jouw hoofd staan, verplaats dan je stoel of bed of ga andersom liggen (de straling valt kwadratisch af, dus een paar meter meer afstand maakt al veel uit). Mocht je er inderdaad baat bij hebben en je wilt hier meer over weten, kijk dan bijvoorbeeld op sites als Stopumts.nl of stichtingEHS.nl (op de laatste site kun je ook de klachten vinden die andere ondervonden veroorzaakt door de straling). Of woon je in de directe nabijheid van een gsm/umts of c2000 mast, dan zul je in de weer moeten met afscherming. e.d. Zie de voorgenoemde sites. Ik hoop voor jou dat het dit allemaal niet is, want deze gevoeligheid is errrrgggg lastig (ik heb er zelf nu 2 jaar last van).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100