wat kan ik hier aan doen? zie uitleg

soms in mijn slaap. kan ik me niet meer bewegen doordat ik al mijn spieren heb aangespannen. op dat moment kan ik ook mijn ogen niet meer open krijgen. ik vind dit altijd echt heel eng. en zodra ik mijn ogen open heb gekregen kan ik ook alles weer bewegen.

wat ik ook probeer meestal kan ik dan minstens een minuut niet bewegen.
weet iemand wat dit is? en wat ik er aan zou kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit heet een slaapverlamming / sleep paralysis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar ik heb niet het gevoel dat ik verlam, meer dat ik alles aanspan. maar misschien probeer ik dat ook wel omdat ik probeer te bewegen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk probeer je jezelf te 'bevrijden' uit de verlamming, waardoor je alles aanspant?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel mensen hebben dit.
Ik heb het ook heel vaak en mijn moeder nog vaker.
Is een soort slaapverlamming,ik vindt het ook doodeng,je bent wakker maar je lichaam reageert niet.
Ik hoor dan ook altijd rare geluiden.
Mijn moeder durft soms niet meer te gaan slapen na zoiets en gaat dan uren op zitten.
Er is volgens mij niks aan te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik durf soms ook niet meer te slapen, maar meestal doe ik het wel, want ben dan best wel moe
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Typ in het zoekveldje eens 'slaapverlamming' in, dan vind je veel meer vragen over dit onderwerp, en ook verschillende ervaringen. Hoe eng het ook is, het is eigenlijk 'heel normaal'.

Antwoorden (2)

Dat heet een hypnagoge schok, zie hier voor meer informatie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypnagoge_schok

Dan ontspant het lichaam en dan gaan de spieren nog na schokken zeg maar ik ben er voor bij de dokter geweest heb het heel erg maar is niks aan te doen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dat van mij is niet een schok, maar gewoon een hele poos lang dat ik me niet bewegen kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
freekfluweel: dat is het niet.
Weet je zeker dat dit gevoel komt doordat je je spieren aanspant? Het klinkt namelijk als klassieke slaapverlamming, en dat is juist het wegvallen van spierspanning. In je droomslaap zijn je spieren verlamd: niet echt, maar je hersenen geven dan geen signalen door aan je spieren, om te voorkomen dat je de bewegingen in je droom echt uit zou gaan voeren. Als je geest dan wakker wordt terwijl je lijf als het ware nog slaapt, heb je het idee dat je verlamd bent. Het verschijnsel van slaapverlamming is volkomen normaal en maakt ieder mens elke nacht door, alleen zijn we ons er meestal niet van bewust. De één maakt het regelmatig mee, terwijl iemand anders het misschien één keer meemaakt, en veel mensen het ook nooit meemaken.

Slaapverlamming kan soms samengaan met hypnagoge hallucinaties (het horen of zien van dingen die er niet zijn, of het voelen van aanraking, trillingen, etc., heel reëel lijkend), een verschijnsel dat ook ontstaat doordat je hersenen al (of: nog) droombeelden aan het genereren zijn, terwijl je geest al meer wakker is. Bij slaapverlamming hebben mensen heel vaak het gevoel dat er iets op hun drukt, of dat iemand hen vasthoudt, omdat je hersenen dat gevoel van "niet kunnen bewegen" op de één of andere manier willen invullen. Net zoiets als dat je in je droom het geluid van de wekker kunt verwerken zodat het in je droom past. Veel mensen vinden slaapverlamming beangstigend, zeker als ze niet weten wat het is, en als het samengaat met hallucinaties of dingen als een drukkend of benauwd gevoel op de borst, het gevoel om hulp te willen roepen maar dat niet te kunnen, enzovoort.

Je kunt er niet echt iets aan doen, hoewel het soms kan helpen om een beetje naar je slaapritme te kijken. Zo hebben veel mensen 's ochtends last van slaapverlamming als zij gewekt worden uit een diepe slaap, en daar kan bijvoorbeeld een lichtwekker bij helpen, omdat die ervoor zorgt dat je langzaam uit de diepe slaap in een minder diepe slaapfase komt, voordat je wakker wordt. Soms helpt schuiven met je slaaptijden ook een beetje, maar verwacht geen wonderen. Het ALLERbeste helpt het om te weten wát het is, en dat het geen kwaad kan. Zéker als je jezelf leert om bewust te zijn tijdens je episodes van slaapverlamming, zodat je tijdens het ervaren van de verlamming, weet wat er aan de hand is. Het kan zelfs fijn zijn om je dan over te kunnen geven aan dat zware, lome, ontspannen gevoel van volledig ontspannen spieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja nu ik er over na denk is het denk ik toch verlamming. alleen doe ik zo mijn best om er uit te komen door alles aan te spannen. dus lijkt het alsof ik het aanspan terwijl het eigenlijks verlamt is.
vandaar die verwarring.
als je nog snapt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het. Het kan ook komen doordat je nog half in slaap bent, dat het voelt alsof je je spieren juist aanspant. Als je in je droom bijvoorbeeld loopt, dan voelt het ook alsof je écht loopt hé? Alsof je je spieren echt aanspant zoals je ze aanspant als je loopt, terwijl dat in werkelijkheid (zoals je in bed ligt) helemaal niet het geval is. Als je nog half in je droom zit, kan het zijn dat de werkelijkheid en de droomstaat een beetje door elkaar gaan lopen: je voelt de werkelijkheid, namelijk je 'verlamde' lichaam. Je probeert je los te worstelen, maar dat lukt niet, omdat je spieren nog 'uit' staan. Maar doordat je voor je gevoel (dus in je droom) je spieren heel hard aanspant, kan het wel degelijk zijn dat het écht voelt alsof je je spieren aanspant. Alleen is dat dus niet de werkelijke situatie, maar de droomsituatie. Dus die verwarring is best logisch, eigenlijk.