Hoe lang kan een mens zonder slaap ?

Valt een mens hoe dan ook of hij wil of niet in slaap ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Wie probeert wakker te blijven, houdt dit normaal gesproken 36 uur vol. Daarna begint een gevecht tegen vermoeidheid. Na 48 uur is de neiging om te gaan slapen bijna onweerstaanbaar. Uiteindelijk val je of je wilt of niet in slaap.

In december 1963 bleef de zeventienjarige Randy Gardner maar liefst elf hele dagen en nachten wakker. Hiermee vestigde hij een record dat nu, tientallen jaren later, nog steeds op zijn naam staat.
Hoe lang een mens exact zonder slaap kan is lastig te zeggen. Een experiment met ratten toonde aan dat zij na ongeveer twee à drie weken slaaptekort overleden. Geen mens zal zich natuurlijk voor een dergelijk experiment opgeven. Toch is wel duidelijk dat de mens eerder zal sterven aan een slaaptekort dan aan honger; niet slapen heeft namelijk een verwoestend effect op lichaam en geest.
SimonV
7 jaar geleden
Hoe lang een mens exact zonder slaap kan is lastig te zeggen. Een experiment met ratten toonde aan dat zij na ongeveer twee à drie weken slaaptekort overleden. Geen mens zal zich natuurlijk voor een dergelijk experiment opgeven. Toch is wel duidelijk dat de mens eerder zal sterven aan een slaaptekort dan aan honger; niet slapen heeft namelijk een verwoestend effect op lichaam en geest. Je hersenen zijn ook nog factoren die meespelen in dit verhaal. Zei zullen een reflex geven en alles op alles zetten om je in slaap te krijgen om jou te laten overleven.