Ik ben sinds kort begonnen met sporten nu heb ik savonds in bed uren daarna een hele hoge hartslag kan dat kwaad?

Hallo,
Ik ben 21 jaar en ben sinds kort (vorige week) begonnen met sporten ik ben nu ongeveer 5 keer geweesd.
Nu ben ik weer geweesd en heb ik in bed uren later opeens een hoge hartslag van 100 per minuut. Dit maakt mij eeen beetje bang en ik vraag me dan ook af of dit kwaad kan?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor een vrouw is de gemiddelde rusthartslag 76.
https://www.ziekenhuis.nl/dossiers/hartslag-meten-bij-hartritmestoornissen/wat-is-een-normale-hartslag/item26144
Als je 's avonds in bed ligt is die 100 niet je rusthartslag.
http://www.rusthartslag.nl/
100 is wel wat hoog, maar niks om je zorgen over te maken. Je lichaam is waarschijnlijk bezig met herstellen en zo krijg je conditie, spieren, enzovoorts.
Wat doe je voor sport? Kan je het iets rustiger aan doen?
Ritsuka
7 jaar geleden
Als je je zorgen maakt, kun je het beste naar de huisarts.
Ritsuka
7 jaar geleden
Maar je bent vorige week begonnen en bent 5x geweest? Je bent dus van niets naar bijna elke dag sporten gegaan? Dat is wel een hele omslag.

Antwoorden (1)

Dit kan geen kwaad. Het is zelfs het "verhoogde metabolisme" waar sommige alternatieve websites zo overdreven hoog van opgeven. Dat "verhoogde metabolisme" zou inhouden dat de vetverbranding ook in de nacht ná de inspanning nog doorgaat.

Jij bent van ongetraind naar vijf keer per week sporten gegaan. Dat is voor een geoefend persoon al intensief, en voor jou dus echt super-intensief.

Na afloop van de inspanning is je lichaam nog bezig met herstel. Daarvan gaat de hartslag omhoog. Jij hebt veel herstel nodig omdat je zo enorm intensief bezig bent.

Niets om je zorgen over te maken dus.

Toegevoegd na 2 minuten:
Let er wel op dat je nog goed kunt slapen. Je bent namelijk wel heel fanatiek bezig.

Ik denk dat het toxh beter is om het sporten te beperken tot drie keer per week. Dan kan je lichaam beter herstellen.

Los daarvan: zie dit een maand, musschien zes weken, aan. Daarna zou je hartslag al lager moeten zijn als je gaat slapen.
Cryofiel