Heeft iemand met autisme nu wel of geen gevoel?

er word zo vaak gezegd dat mensen met autisme geen gevoel hebben.. maar kan dat zomaar?? en hoe zou dat bedoeld worden dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mensen met autisme hebben gewoon gevoel en ook gevoelens. Gelukkig maar. Ik heb zelf twee autistische kinderen en die hebben zeker gevoelens. Het probleem zit hem in het omgaan met die gevoelens. Mijn zoontje (11) kon toen hij kleiner was geen gezichtsuitdrukkingen lezen. Hij begreep wel smileys, omdat die sterk overdreven zijn, maar als iemand heel boos naar hem kijkt moest hij soms enorm lachen omdat voor hem dat gezicht heel raar veranderd ineens. Het gevoel erachter zei hem niks, omdat hij zich niet kon inleven in de andere persoon. Inmiddels heeft hij veel therapie gehad en kan hij op foto's de verschillende basisgevoelens (blij, boos, verdrietig, verbaasd) herkennen. In het dagelijks leven is het een stuk moeilijker. Er zijn mensen die lachen met hun mondhoeken omlaag (moet je maar eens op letten). Wij zien aan heel het gezicht dat die persoon lacht, mijn zoontje dus niet. Als je de gevoelens van anderen niet kunt begrijpen is dat heel lastig. Veel lastiger is dat hij zijn eigen gevoelens slecht kan begrijpen. Hij voelt wel iets, maar kan het niet verwoorden. Daar moeten wij als ouders hem dan bij helpen. Dat is voor ons ook niet altijd even makkelijk. Verdriet, boosheid en frustratie liggen heel dicht bij elkaar. Het is dus niet zo dat mensen met autisme geen gevoelens hebben, maar er eenvoudig weg niet erg handig mee om kunnen gaan. Hun oplossing is vaak om de dingen in het leven dan maar zakelijk aan te pakken, wat voor anderen dan heel koud (en gevoelloos) over kan komen. Als je weet dat iemand autistisch is, is het misschien handig om hier rekening mee te houden. Die persoon is niet gevoelloos, maar weet niet hoe hij/zij gevoelens moet uiten, waardoor hij/zij gevoelloos LIJKT.

Bronnen:
Ervaringen met mijn kids.

Uit ervaring weet ik dat mensen met autisme gewoon gevoel hebben. Mensen die in meer of mindere mate last hebben van een autistische stoornis hebben moeite met het begrijpen van gevoelens. Dat is heel wat anders.

Heel zeker een heel goed gevoel, maar kan dat niet uiten... autisme is een communicatiestoornis... (Ik ken de achtergronden precies, maar ik moet korter zijn in de antwoorden...)

Autisten hebben moeite met sociale interactie. Dat houdt in dat ze niet altijd in staat zijn in te schatten hoe het staat gevoelens van een ander, of dat ze het moeilijk vinden hun eigen gevoelens onder woorden te brengen. Omdat ze daarnaast hechten aan een gestructureerde en geregelde omgeving, lijkt het dan wel eens dat ze doordrammen of geen rekening houden met de anderen. Maar dat heeft niets met geen gevoel hebben te maken.

Autisme is een verzamelnaam. Niet één autist is gelijk aan de ander. Onder autisme (of Pervasieve Ontwikkelingsstoornis) vallen ook Stoornis van Asperger, Multiplex Development Disorder (MDD). Al deze stoornissen overlappen elkaar voor een deel, maar hebben ook ieder hun specifieke kenmerken. Het overlappende gebied bevat eenzelfde basisprobleem, namelijk een stoornis in de informatieverwerking. Dit uit zich in de volgende gebieden: • een stoornis in het sociale contact, met name in de sociale wederkerigheid • een stoornis in de verbale en non-verbale communicatie • een stoornis in het verbeeldingsvermogen De stoornis in sociale contacten houdt ook in dat deze mensen met autisme hebben vaak moeite hebben met het begrijpen van emoties van anderen Voor meer informatie: zie bron

Bronnen:
http://www.autiwijzer.nl/WatIsAutisme.html

Mensen met autisme hebben gewoon gevoel. Ze vinden het moeilijk om het gevoel van anderen te begrijpen en zich daaraan aan te passen. Ook tonen ze hun gevoel soms op andere momenten dan niet-autisten zouden doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100