Heeft iemand met autisme nu wel of geen gevoel?

er word zo vaak gezegd dat mensen met autisme geen gevoel hebben.. maar kan dat zomaar?? en hoe zou dat bedoeld worden dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Mensen met autisme hebben gewoon gevoel en ook gevoelens. Gelukkig maar.
Ik heb zelf twee autistische kinderen en die hebben zeker gevoelens. Het probleem zit hem in het omgaan met die gevoelens. Mijn zoontje (11) kon toen hij kleiner was geen gezichtsuitdrukkingen lezen. Hij begreep wel smileys, omdat die sterk overdreven zijn, maar als iemand heel boos naar hem kijkt moest hij soms enorm lachen omdat voor hem dat gezicht heel raar veranderd ineens. Het gevoel erachter zei hem niks, omdat hij zich niet kon inleven in de andere persoon.
Inmiddels heeft hij veel therapie gehad en kan hij op foto's de verschillende basisgevoelens (blij, boos, verdrietig, verbaasd) herkennen. In het dagelijks leven is het een stuk moeilijker. Er zijn mensen die lachen met hun mondhoeken omlaag (moet je maar eens op letten). Wij zien aan heel het gezicht dat die persoon lacht, mijn zoontje dus niet.
Als je de gevoelens van anderen niet kunt begrijpen is dat heel lastig. Veel lastiger is dat hij zijn eigen gevoelens slecht kan begrijpen. Hij voelt wel iets, maar kan het niet verwoorden. Daar moeten wij als ouders hem dan bij helpen. Dat is voor ons ook niet altijd even makkelijk.
Verdriet, boosheid en frustratie liggen heel dicht bij elkaar.

Het is dus niet zo dat mensen met autisme geen gevoelens hebben, maar er eenvoudig weg niet erg handig mee om kunnen gaan.
Hun oplossing is vaak om de dingen in het leven dan maar zakelijk aan te pakken, wat voor anderen dan heel koud (en gevoelloos) over kan komen.
Als je weet dat iemand autistisch is, is het misschien handig om hier rekening mee te houden. Die persoon is niet gevoelloos, maar weet niet hoe hij/zij gevoelens moet uiten, waardoor hij/zij gevoelloos LIJKT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat je zegt, is de bevestiging, dat de autist niets meer dan een dubbelzijdige communicatiestoornis heeft en niet meer dan dat...
Dubbelzijdig is info naar binnen én naar buiten is niet zoals het zijn moet... :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel goed uitgelegd!
Da's een dikke +.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Zie reactie bij jouw bijdrage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk dat jezelf dagelijks moet meemaken om het te begrijpen. Het is moeilijk uit te leggen. Ook ik heb 2 (volwassen kinderen) met het Syndroom van Aspger. Kletsen je de oren van de kop en het liefst tegelijk :)

Andere antwoorden (5)

Uit ervaring weet ik dat mensen met autisme gewoon gevoel hebben. Mensen die in meer of mindere mate last hebben van een autistische stoornis hebben moeite met het begrijpen van gevoelens. Dat is heel wat anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel zeker een heel goed gevoel, maar kan dat niet uiten...

autisme is een communicatiestoornis...

(Ik ken de achtergronden precies, maar ik moet korter zijn in de antwoorden...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisme is geen communicatie stoornis XiniX. Ik ben het echt niet met je eens. Mijn kinderen kunnen heel goed communiceren (zijn beide hoogbegaafd en doen niets liever dan met iedereen praten). Hun sociale vaardigheden zijn echter achtergebleven door gebrek aan inlevingsvermogen en gebrek aan uiten van gevoelens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sociale vaardigheid is toch communicatie, als dat niet op het niveau is wat het zou moeten zijn.
Een stoornis is een hindering/beletsel. Doordat hun sociale vaardigheid achter is gebleven is, kan je dus wel spreken over een communicatie stoornis. Ook al klinkt het soms een beetje negatief.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@tom... ja dat klopt precies wat je zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Tom: het klinkt niet alleen negatief, maar ook verwarrend. Sociale vaardigheid kan dan een vorm van communicatie zijn, maar niet alle communicatie is sociale vaardigheid.
Als je het te algemeen benoemd kunnen mensen een verkeerd beeld van autisten krijgen en dat probeer ik hier dus net te voorkomen.
Autisten hebben moeite met sociale interactie. Dat houdt in dat ze niet altijd in staat zijn in te schatten hoe het staat gevoelens van een ander, of dat ze het moeilijk vinden hun eigen gevoelens onder woorden te brengen. Omdat ze daarnaast hechten aan een gestructureerde en geregelde omgeving, lijkt het dan wel eens dat ze doordrammen of geen rekening houden met de anderen. Maar dat heeft niets met geen gevoel hebben te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Autisme is een verzamelnaam. Niet één autist is gelijk aan de ander. Onder autisme (of Pervasieve Ontwikkelingsstoornis) vallen ook Stoornis van Asperger, Multiplex Development Disorder (MDD).
Al deze stoornissen overlappen elkaar voor een deel, maar hebben ook ieder hun specifieke kenmerken. Het overlappende gebied bevat eenzelfde basisprobleem, namelijk een stoornis in de informatieverwerking. Dit uit zich in de volgende gebieden:
• een stoornis in het sociale contact, met name in de sociale wederkerigheid
• een stoornis in de verbale en non-verbale communicatie
• een stoornis in het verbeeldingsvermogen
De stoornis in sociale contacten houdt ook in dat deze mensen met autisme hebben vaak moeite hebben met het begrijpen van emoties van anderen

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, het heet Syndroom van Asperger en niet Stoornis.
Mensen met autisme hebben gewoon gevoel.
Ze vinden het moeilijk om het gevoel van anderen te begrijpen en zich daaraan aan te passen.
Ook tonen ze hun gevoel soms op andere momenten dan niet-autisten zouden doen.