Hoe kan ik m'n oren open laten gaan? (zie toelichting)

Ik ben eergisteren met het vliegtuig teruggekomen uit het buitenland. Normaal gesproken heb ik geen problemen met m'n oren bij het opstijgen en landen maar nu gingen m'n oren helemaal dicht zitten bij het landen. Ik kreeg ze met geen mogelijkheid meer open, terwijl ik door m'n duikcursus wel weet hoe dit werkt.

Gelukkig mocht ik daarna nog een korte binnenlandse vlucht maken dus ik dacht dan kunnen we daar de oren weer open laten gaan. Maar ook daar kreeg ik ze niet open: tijdens het landen bewust gegaapt etc om de oren te openen maar helaas...

Ik heb nu duidelijk een doof gevoel in de oren, hoor niet zo goed en m'n oren piepen. Hoe kom ik hier vanaf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.9K

Het beste antwoord

Als je oren zó dicht blijven zitten, denk ik aan wat zwelling van de slijmvliezen in het KNO-gebied. Ben je misschien verkouden, of heb je hooikoorts?

Wat ik zou proberen: een neusspray bedoeld voor verkoudheid. Ieder neusgat één keer sprayen terwijl je flink door dat neusgat inademt. Dan komt de spray goed in je holtes. Dan zou het goed kunnen dat de zwelling die de boosdoener is vrij plotseling slinkt, en je wel op de gebruikelijke manier je oren kan klaren.

Werkt dit de eerste keer niet, dan zou ik het trouwens niet blijven proberen. Die sprays werken behoorlijk sterk, en heel snel. Als je niet vrijwel meteen effect hebt, heeft het geen zin om te blijven sprayen, dan zit daar gewoon niet het probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

op een snoepje zuigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer het eens met neusdruppels!
Jaren geleden had ik het namelijk ook en kreeg toen het advies om neusdruppels te gebruiken!
Het hielp enorm tegen dat doof gevoel en gepiep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschil van luchtdruk maar ook de airco kunnen de oorzaak zijn.

Misschien ben je verkouden geworden door de airco, bovendien droogt het je neusholtes ook behoorlijk uit. Daarnaast is de druk toegenomen en krijg je dit soort klachten.

Beste is om even langs de huisarts te gaan om je oren na te laten kijken. Als er vocht achter zit dan ben je gewoon verkouden en zal het vanzelf over gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd je neus gaten dicht door middel van duim en wijsvinger. Houd de mond gesloten en geef dan veel druk, alsof je jezelf wilt opblazen. Bij mij heeft dat het effect dat de oren 'plop' doen en openspringen. Dat doe ik trouwens ook regelmatig al bij opstijgen en neerdalen van het vliegtuig, als ik voel dat de trommelvliezen naar binnen gaan. Dze moeten n.l. naar buiten gebold staan voor een goed gehoor. Dit truckje heb ik trouwens van een KNOarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neusspray proberen, let op dat je wel Xylometazoline of Oxymetazoline gebruikt.
Beide middelen zorgen ervoor dat het neusslijmvlies slinkt en dan krijg je meer ruimte in de bijholtes en deze zijn uiteindelijk weer verbonden met oor.

Als er veel oorsmeer in de oren zit kun je ook Earex of Audispray gebruiken.

Je oorlel zo hard naar beneden trekken dat het net geen pijn doet en dan een beetje heen en schudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je oren zullen vanzelf vandaag of morgen openspringen. Het kan even een pijnlijke ervaring zijn, en soms hoor je er letterlijk een 'bieieieiep' bij. En de wereld maakt in eerste instantie erg veel herrie, na de dovige toestand van ervoor...

Soms ben je eigenlijk té verkouden om te vliegen, en dan gebeurt, wat er bij jou gebeurd is.
Als de verkoudheid minder wordt, en de holtes van je voorhoofd en de bijholtes van je neus minder gezwollen, zal ook de buis van Eustachius weer zó ruim worden, dat je trommelvliezen (die nu een beetje hol naar binnen getrokken staan) weer in hun normale stand komen.

Geduld - geduld.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een lolly zuigen kauwgom kauwen of van te voren oordopjes indoen of veel gapen of een hoge berg oplopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn je trommelvliezen niet ingetrokken als gevolg van een ontstaan drukverschil? Kan eventueel door huisarts worden bekeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In je neus knijpen en dan door je neus proberen uit te ademen. Dat helpt vaak wel. En als het niet helpt moet je gewoon wachten tot dat het over is. Want vaak helpt dan bijna niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neus dichtknijpen en toch proberen adem door je neus te blazen