Gaat depressief zijn ooit over?

Hey
Ik ben een meisje van 16 en ben het meeste van de tijd in een sombere stemming en dat heb ik al zo 3/4 jaar me ouders weten het niet en wil ook ook zo houden denk ik
Ik denk ook over heel veel dingen negatief
Ik weet niet of dit aan de pubertijd ligt of dat ik gewoon echt depressief ben en ik denk ook best wel vaak over zelfmoord en dingen...
ik heb al best wel veel erge dingen mee gemaakt in me leven. Maar zou ooit depressief zijn over gaan? En kan het liggen aan de pubertijd? Ik ben best wel erg in de war over dit allemaal.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
16 jaar, geen servet meer maar ook nog geen tafellaken Het is een oud gezegde, maar is nog steeds geldig. Het geeft precies aan dat het een verwarrende periode kan zijn.
Dit is een vast vraag voor @Lies12
ronron1212
7 jaar geleden
Ga even naar je huisarts en praat er met hem of haar over.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Depressiviteit gaat over als je de juiste hulp krijgt.
Begin er mee dit alles tegen je ouders te vertellen, zij kunnen je steunen en helpen een oplossing te vinden. Dan zoals ronron al zegt naar de huisarts en daar je verhaal doen. Mogelijk geeft je huisarts je een verwijzing naar een deskundige.
Als je geen hulp zoekt, is de kans groot, dat je problemen groeien, dat je er niet uit komt, al lukt een enkeling dat wel.
Cryofiel
7 jaar geleden
Praten helpt inderdaad.
SimonV
7 jaar geleden
Goed dat je hier een antwoord vraagt. Depressief zijn en zelfmoordgedachten kunnen inderdaad overgaan.
Maar dat gaat meestal niet vanzelf, je moet en mag daar hulp voor vragen als je er zelf niet uitkomt.
Dan kun je hopelijk alle erge dingen die je hebt meegemaakt een plaats geven.
Veel sterkte!
Ritsuka
7 jaar geleden
Praat erover met je ouders
SimonV
7 jaar geleden
"me ouders weten het niet en wil ook ook zo houden denk ik". Misschien is niet kunnen praten met de ouders ook een probleem. Als ouders je (problemen) niet serieus nemen, heeft praten met hen voorlopig geen zin.
Dit moet wel heel eenzaam voor je zijn. Probeer dus hulp te krijgen: veel huisartsenpraktijken hebben tegenwoordig iemand in dienst waarbij je direct je hart kunt luchten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vind het moeilijk om over te praten maar een keer had ik er al wel over gepraat met een docent en een goede vriendin die ik vertrouw en die docent zei dat het aan harmonon ligt enzo soms is het sombere gevoel weg maar ineens komt het dan 10 keer zo hard terug maar sommige mensen zouden dit echt niet begrijpen hoe ik me voel enzo.
SimonV
7 jaar geleden
Stemmingswisselingen kunnen inderdaad voor een deel worden verklaard door veranderingen in de hormoonhuishouding.
Maar wij kunnen niet bepalen of dit het enige probleem is, of dat er bij jou veel meer speelt.
Als je erge dingen hebt meegemaakt en je die nog niet hebt kunnen verwerken, blijven ze ook je stemming bepalen.
Het zou fijn zijn als je je door een deskundige die jij vertrouwt begrepen zou voelen! http://www.medicinfo.nl/%7B10B4EE16-22DB-4042-8741-BE99590F2640%7D
SimonV
7 jaar geleden
Weet je al wat je gaat doen, nu je weet dat een depressie over kan gaan?
Lucht die wetenschap op en wacht je af hoe het verder gaat?
Of heb je genoeg van de stemmingen en ga je hulp zoeken?
Ritsuka
7 jaar geleden
@SimonV klopt, de huisarts heeft vaak een praktijkondersteuner GGZ. Deze mensen luisteren naar je problemen, en kunnen je helpen om oplossingen te bedenken. Ik heb zelf ook een paar keer een gesprek gehad toen ik met wat problemen zat, en nu weet ik wat ik er aan kan doen (Ik had ook last van depressieve buien).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik ga afwachten hoe het verder gaat bedankt allemaal voor jullie tips enzo ^^
En als ik het echt niet meer gaat ofzo zou ik een brief maken voor me ouders en dan weten hun ook alles.

Antwoorden (1)

Ja, depressiviteit gaat over. Toegegeven, bij een enkeling is het chronisch - maar bij het overgrote merendeel zijn de gevoelens die jij beschrijft tijdelijk.

Erover praten helpt al enorm. Je zult merken dat er dan een zware last van je afvalt. Of je nu je hart opent bij je ouders, bij een vertrouwenspersoon op school, of bij de huisarts - het helpt, echt!

En ja, jouw gevoelens hebben naar alle waarschijnlijkheid alles te maken met de puberteit. Voor jou heel bijzonder, maar "in het grote geheel" heel normaal, hoe vreemd dat misschien ook klinkt.

Zorg dus goed voor jezelf - en praat erover. Als het kan met een volwassene, maar als jij je daar beter bij voelt met een goede vriendin of vriend.

Je komt er overheen, echt. Sterkte!
Cryofiel