Hoe lang duurt het gemiddeld voordat anesthesie zijn ingewerkt?

Is het zo dat je een hele lange tijd zit te wachten todat je ogen zwaar worden of rol je met je ogen en meteen ben je weg. En is er verschil van tijd bij injecties of dampvormige anesthesia.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Deze ervaringsdeskundige is menigmaal op beiden manieren in dromenland geraakt.

Van een infuus merk je al helemaal niks, en van een kapje op je mond en neus ruik je even een vreemd luchtje.

In beide gevallen ben je binnen 3 tellen weg.
De arts vraagt je soms om even tot 10 te tellen, maar verder dan 3 ben ik nooit gekomen voordat het licht uitging.

Echt helemaal niks om je druk of angstig over te maken hoor, eerder interessant dan eng.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor dit antwoord dat makkelijk te overzien is.

Andere antwoorden (4)

Ik heb het allebei gehad en vind het persoonlijk via een injectie (in het infuus) fijner. Bij kinderen gebruiken ze vaak zo'n soort ballon met dat spul erin. Dat spul stinkt en is niet prettig. Het duurt een paar seconden. Je valt gewoon in slaap, er is niets engs aan. Ze zeggen het als ze het inspuiten en dan voel je iets kouds bij je arm en dan ben je vrijwel meteen in slaap.

Toegevoegd na 58 seconden:
Het scheelt niet veel in tijd. Ik denk dat het net zolang duurt voordat je in slaap bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt helemaal ;-) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan :-) En bedankt Wendy ;-)
Ik heb zelf met vloeistof gehad, je voelt wel dat je arm enorm koud wordt maar daarna ben je binnen enkele seconden weg, maar het nog dieper onder narcose brengen gebeurd daarna en die tijd kan erg verschillen oa door de lengte van een persoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb nog nooit last van een koude arm gehad, en ben toch al menigmaal onder het mes geweest via infuus.
Als je via een infuus in slaap valt gaat het snel de gemiddelde tijd bij het meest gebruikte middel (propofol) is 40 seconden (kan dus iets varieren). Sommige mensen merken het koude infuus op (meestal iets van zout wat op kamertemp de arm inloopt), sommigen voelen het middel een beetje prikken en sommigen voelen het hoofd wat warm worden. Eerst ben je even wat duizelig en dan gaat het dus snel.
Bij damp of gas is er een onderscheid tussen volwassenen en kinderen: kinderen gaan heel snel, maar volwassenen hebben in totaal meer damp nodig wat allemaal via de long naar binnen moet dus dat kan wel iets langer duren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrijwel nooit word je met inhalatieanesthetica in slaap gebracht, de inductie is vrijwel altijd met propofol. (Muizenmelk genoemd) of sons nog met etomidaat, een opiaat of een barbituraat, een roesje kan echter met midazolam (dormicum) of (vrijwel achterhaald) ketamine gebeuren.
De injectie met gamma OH (isoboterzuur) wordt in Nederland(vrijwel) niet meer toegepast, bij mijn weten.
De slaapinductie duurt na toedienen, enige seconden.
Uit het kapje komt vrijwel altijd zuurstof, daar raak je dus niet van onder zijl.
Vlak voor je in slaap komt verandert soms oa. je geurgewaarwording zodat sommigen denken dat dat stinkt.
Lachgas wordt voor slaapinductie niet (meer) gebruikt, soms wel voor het in stand houden van de narcose, het veroorzaakt vooral goede pijnstilling,hallothaan ( trichloorethyleen) komt ook nog wel voor maar of dat in Nederland nog wordt toegepast weet ik niet zeker.
Men moet tijdens narcose met verschillende middelen werken, omdat een anaestheticum meestal geen analgesie
(pijnstilling) en een analgeticum geen anesthesie bewusteloosheid veroorzaakt.
Ketamine is daarop een uitzondering, het wekt echter niet zelden een nachtmerrie-achtige slaap op maar kan ongeveer 20 minuten goede pijnstilling geven, wat voor veel korte pijnlijke ingrepen voldoende is.