Wie zijn er vooral verslaafd aan medicijnen? hoe groot is deze doelgroep in onze samenleving?

Ik moet een presentatie houden over medicijnverslaving. Het enige wat ik hierover kan vinden is dat het voornamelijk vrouwen zijn, maar verder niks over leeftijdscategorie etc..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Met sommige medicijnen kun je niet zomaar stoppen. Er treden dan vervelende klachten op. Die lijken vaak op de oorspronkelijke klacht, of zijn zelfs ernstiger. De enige oplossing lijkt dan: gauw weer een dosis van het medicijn innemen. Doorgaans is het wel mogelijk op te houden met het gebruik van zo`n middel en de klachten daarbij te beperken. Maar het kan moeilijk zijn.

Soorten
Er zijn drie soorten medicijnen waarmee je moeilijk kunt stoppen.

•Medicijnen die lichamelijk en/of psychisch verslavend werken, zoals benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen) en opiaten (zware pijnstillers).
•Medicijnen die je langzaam moet afbouwen, zoals middelen tegen depressies, corticosteroïden (vaak voorgeschreven bij astma en reuma) en middelen tegen epilepsie.
•Middelen die bij te lang gebruik de kwaal verergeren, zoals
- verschillende pijnstillers tegen hoofdpijn
- verschillende middelen tegen neusverkoudheid, zoals xylometazoline
- een middel tegen verstopping: bisacodyl

kijk bij de link voor nog meer info.
iets meer doorzoeken op internet en er is genoeg te vinden

Toegevoegd na 3 minuten:
In Nederland zijn ongeveer 450.000 mensen verslaafd aan medicijnen. Vertaald

Toegevoegd na 5 minuten:
Slaap- en kalmeringsmiddelen

In 2005 werden aan 1,9 miljoen Nederlanders slaap en kalmeringsmiddelen voorgeschreven. Bij 1/3 van hen gaat het om langdurig gebruik (meer dan 3 maanden). Als je deze groep verslaafd noemt zou dat om een groep van 600.000 gaan (6). Bij de cijfers over het aantal mensen in behandeling gaat het om Bezodiazepinen, barbituraten, pshychofarmaca en overige medicijnen.

Totaal

Totaal zijn dus op zijn minst 1.600.000 mensen verslaafd. In 1.500.000 miljoen gevallen gaat het hierbij om de legale middelen alcohol, tabak en slaap- en kalmeringsmiddelen.

* De verslaafden aan crack zijn niet meegeteld. Dit is immers dezelfde groep als de heroïne verslaafden.

** Volgens het nationaal prevalentieonderzoek zijn er 133.000 mensen die het afgelopen jaar cocaine gebruikt hebben. In een onderzoek onder bezoekers van party's en clubs is gekeken welke percentage, van de groep die afgelopen jaar gebruikt heeft, problematisch gebruikt. Voor cocaine komt dat neer op 13%. Als je het gegeven uit de partyscene zou toepassen op de hele bevolking (wat gemiddeld een veel oudere groep is) kom je uit op 13% van 111.000 is 17.000 mensen. Met de 15.000 crack verslaafden kom je uit op ruim 32.000 mensen

wordt zo een beetje lang hoop dat je er wat aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

antidepressiva medicijnen moet je even op zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Medicijnverslaving vooral bij vrouwen

Meer dan 500.000 Nederlanders slikken dagelijks medicijnen om te kalmeren of te slapen, met name de benzodiazepinen, vooral vrouwen die aan een medicijnverslaving leiden zijn grootverbruikers. 1 op de 6 vrouwen neemt dagelijks eenslaappil of een medicijn om te kalmeren. Het gebruik bij vrouwen is 2 keer hoger dan bij mannen en vrouwen gebruiken medicijnen ook langer is uit onderzoek naar voren gekomen. Een gemiddelde vrouw die een medicijnverslaving heeft gebruikt de medicijnen 12 tot 20 jaar. Uit onderzoek is gebleken dat een huisarts sneller is geneigd om deze medicijnen voor te schrijven aan vrouwen dan aan mannen, omdat die eerder en sneller bij de huisarts op het spreekuur komen met psychische problemen.