Ik heb jeuk bij mijn hele lichaam zonder uitslag. Wat heb ik?

Ik heb jeuk aan mijn hele lichaam. Eerst viel het meet ik kreeg alleen jeuk bij mijn rug en buik. Na een tijdje was het over en kwam het weer terug. 2 weken later kreeg ik opeens jeuk aan mijn hele lichaam. Die week daarop kreeg ik zelfs rooie plekken bij mijn nek en mijn gezicht maar als ik rustig en kalm blijf gaat de jeuk en de rooie plekken weg. Wat heb ik?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt iets, jeuk. Misschien eczeem.
Ga naar de huisarts die kan je nakijken.
Het is wel nodig, het wordt iets erger, verdwijnt en komt weer erger daarna terug.
Niet langer wachten, gewoon even bellen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Inderdaad, de enige die hier iets over kan zeggen is de huisarts. Zelfs als je weet wat het allemaal zou *kunnen* zijn, heb je hooguit een lange lijst met mogelijkheden. Je weet dan nog steeds niet wat het *is*, terwijl dat juist het enige is dat van belang is. Ga dus naar je huisarts.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kan het misschien een droge huid zijn. Ik zit elke dag wel met me hemd thuis ookal is het buiten koud. Ik douche langer dan 20 minuten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Miss droge huid. Door de droge lucht. Goed body lotion gebruiken . Anders op tijd naar de dokter .
Cryofiel
7 jaar geleden
Lang douchen is niet goed, zeker niet als je heet doucht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou krijg ik jeuk als ik der aan denk. Ik ben een verlegen persoon. Telkens als ik verlegen word krijg ik ook jeuk. Ik krijg ook jeuk als ik bij de sportschool oefeningen doe en daarbij kracht uitoefen. Door de druk krijg ik jeuk. Ook als mensen naar mij toe kijken en lang ook of tenminste als ik dat denk, dan krijg ik ook jeuk.

Antwoorden (1)

Mogelijk gewoon netelroos of een contactallergie, maar die komen eerder in warmere periodes voor. Recent nieuwe kleding, wasmiddel of -verzachter, douchegel in gebruik genomen? Verder ken ik maar 1 dergelijke case en daar gaat het om een allergische reactie die uitgelokt wordt door wrijving in combinatie met transpiratie, mogelijk geïnitieerd door stress. Tot deze conclusie kwam men omdat het toedienen van antihistamine tijdens een achtergrond aanval een direct resultaat had. Beschrijving symptomen: hevige jeuk gepaard met zeer pijnlijk prikkende sensatie, eerst lokaal, vaak onderaan de nek of tussen de schouders, bij wrijven of krabben snelle uitbreiding over torso, soms ook op bovenbenen en -armen, visueel zijn er rode vlekken zichtbaar die snel verdwijnen, vaak zijn er na een aanval kleine rode puntjes op de huid, gevolg van gesprongen haarvaatjes. Na verloop van tijd werden de aanvallen minder intens, mogelijk omdat de paniekreactie verminderde. Aanvallen kunnen beperkt worden daar fysieke aanraking in het beginstadium te vermijden, eventueel ontkleden, ontspannen, afleiding zoeken, niet focussen op de jeuk, deze proberen te negeren. In geen geval koelende lotions of cutane zalven voor spier- en gewrichtspijn aanbrengen. Zonnebrand bleek later ook aanvallen uit te lokken, dit kon dan ingetoomd worden met een corticosteroïdezalf (niet toepassen zonder medisch advies). Er is een voorgeschiedenis van herhaaldelijke 2de en 3de graads zonnebrand op nek en schouders. De persoon in deze case was een man, eerste aanval pas op 38.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
@Hubisspectomo, is dit (gedeeltelijk) een tekst van een website? Welke website?