Ik heb jeuk bij mijn hele lichaam zonder uitslag. Wat heb ik?

Ik heb jeuk aan mijn hele lichaam. Eerst viel het meet ik kreeg alleen jeuk bij mijn rug en buik. Na een tijdje was het over en kwam het weer terug. 2 weken later kreeg ik opeens jeuk aan mijn hele lichaam. Die week daarop kreeg ik zelfs rooie plekken bij mijn nek en mijn gezicht maar als ik rustig en kalm blijf gaat de jeuk en de rooie plekken weg. Wat heb ik?

Weet jij het antwoord?

/2500

Mogelijk gewoon netelroos of een contactallergie, maar die komen eerder in warmere periodes voor. Recent nieuwe kleding, wasmiddel of -verzachter, douchegel in gebruik genomen? Verder ken ik maar 1 dergelijke case en daar gaat het om een allergische reactie die uitgelokt wordt door wrijving in combinatie met transpiratie, mogelijk geïnitieerd door stress. Tot deze conclusie kwam men omdat het toedienen van antihistamine tijdens een achtergrond aanval een direct resultaat had. Beschrijving symptomen: hevige jeuk gepaard met zeer pijnlijk prikkende sensatie, eerst lokaal, vaak onderaan de nek of tussen de schouders, bij wrijven of krabben snelle uitbreiding over torso, soms ook op bovenbenen en -armen, visueel zijn er rode vlekken zichtbaar die snel verdwijnen, vaak zijn er na een aanval kleine rode puntjes op de huid, gevolg van gesprongen haarvaatjes. Na verloop van tijd werden de aanvallen minder intens, mogelijk omdat de paniekreactie verminderde. Aanvallen kunnen beperkt worden daar fysieke aanraking in het beginstadium te vermijden, eventueel ontkleden, ontspannen, afleiding zoeken, niet focussen op de jeuk, deze proberen te negeren. In geen geval koelende lotions of cutane zalven voor spier- en gewrichtspijn aanbrengen. Zonnebrand bleek later ook aanvallen uit te lokken, dit kon dan ingetoomd worden met een corticosteroïdezalf (niet toepassen zonder medisch advies). Er is een voorgeschiedenis van herhaaldelijke 2de en 3de graads zonnebrand op nek en schouders. De persoon in deze case was een man, eerste aanval pas op 38.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100