Ik weet niet of je oma het net zo maakte, maar ik vond dit recept:

Selderij in combinatie met tijm, blokdrop en rum is een uitstekend en lekker hoestdrankje.
Bereidingswijze: Spoel de selderij en snijdt hem in stukken van 3cm. Doe hem samen met de vers gespoelde tijm in een grote ketel en giet er het water bij. Laat nu alles anderhalf uur op een zacht vuurtje inkoken. Giet het ingekookte sap door een fijne zeef of neteldoek, doe het in een kookpot en doe er per liter sap 2 blokken blokdrop (van 100 g) en 1 kg suiker bij.
Laat alles koken tot een vloeibare massa. Voeg na afkoeling eventueel een halve liter rum toe (dit hoeft niet, minder of geen is ook goed) en giet alles in steriele flessen. Dicht ze en bewaar ze op een donkere, koele plaats.
Selderijsiroop is een uitstekende siroop tegen de winterse kwaaltjes. De ingrediënten samen maken dat er een lekkere siroop tevoorschijn komt die ook nog helend is bij hoest en bronchitis vanwege de slijmoplossende, hoestbevorderende, ontstekingsremmende en vochtafdrijvende eigenschappen. Bij keelpijn en griep verlicht het de ongemakken.
De siroop kan puur (1 eetlepel 3 x daags) ofwel met warm water aangelengd worden gedronken.
SimonV