Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik doen om niet zo hevig te gaan trillen tijdens het sporten?

Ik volleybal van 19:00 tot 22:00. Na ong. 3 kwartier intensieve training ga ik vaak heel erg trillen. M'n handen trillen heel erg, ik voel me slap en mijn reactievermogen daalt. Ik krijg dit niet weg door bijvoorbeeld te drinken, dextro te eten of even 5 minuten te rusten. Wat is er aan de hand en wat kan ik hier aan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is je energie die op is. 3 uur sporten is erg lang en als je dat wilt volhouden zul je flink moeten eten. Dus een paar dextro zal niet helpen, een flink bord eten wel. Dus op de dag dat je moet trainen extra veel eten.

Meer eten, meer koolhydraten waarschijnlijk. Dat trillen is een teken dat je te weinig energie hebt. Controleer eens hoeveel je op een dag binnenkrijgt aan kcal, en of dat genoeg is: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced Toegevoegd na 1 minuut: Dus vanaf de ochtend al beginnen met meer koolhydraten, niet pas als je klachten krijgt. Probeer bijvoorbeeld grote kom yoghurt met muesli (koolhydraten en eiwitten) als ontbijt, flink wat boterhammen, etc. Ik had laatst een drukke dag, met ook 2 uur roller derby, en kwam erachter dat ik 3400 kcal had verbrand (ik heb een speciale stappenteller, Fitbit). Dus ik was blij dat ik goed gegeten had die dag. Toegevoegd na 7 minuten: Kijk ook naar je percentages van koolhydraten, eiwitten en vetten. Met een actief leven heb je over het algemeen meer koolhydraten nodig. Voedingscentrum raad aan tussen de 40 en 70%, ik voel mij zelf prettig bij ongeveer 55%, maar dit moet je even bekijken voor jezelf. Ik gebruik de site www.cronometer.com om het in te vullen. Het is een Engelse site, maar wel erg uitgebreid met grafieken en dergelijke.

Het kan zijn dat je een lage bloeddruk hebt; Van lage bloeddruk is sprake als de bloeddruk zo laag is dat het lichaam niet in staat is optimaal te functioneren, hetgeen symptomen kan veroorzaken zoals duizeligheid en flauwvallen. In de meeste gevallen ligt de druk dan onder 90/60. Lage bloeddruk kan iedereen op elke leeftijd treffen. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/41520-lage-bloeddruk-hypotensie-symptomen-en-kenmerken.html P.S.: ik heb het zelf ook gehad wat jij meemaakt, ik dacht ook dat het met dextrose zou oplossen maar het was een totaal verkeerde richting; ik at te, lees goed: te weinig zout, misschien moet je eens zo'n bloeddrukmeter bij je meenemen en op zo'n momenten je bloeddruk meten, kan helemaal geen kwaad, alvast heel veel sterkte en hoop dat je de oorzaak snel kan vinden...

Eiwitten zijn erg belangrijk na het sporten om je spieren te laten herstellen (en zonder eiwitten verstevigen oftewel 'groeien' je spieren ook niet) Ik raad je aan na (of vóór en na) het sporte een eiwitshake te drinken, deze zijn in veel drogisterijen te koop in poedervorm om te mengen met bijv melk, of kant en klaar in sportscholen. Eiwitshakes worden door veel sporters gebruikt, je hebt ook minder kans om last van spierpijn te krijgen hierdoor.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100