Welke test is het best bij herkennen ziekte van Lyme?

Ik heb al langer last van lage rugpijn en moeilijk kunnen plassen. Dokter zegt bekkenbodemverzakking. Doe nu oefeningen daarvoor. Echter sinds een week heb ik grote rode vlekken op scheenbeen gekregen. Kijk ik op internet en kom ik bij de ziekte van Lyme uit. Moeilijk plassen geregeld hoofdpijn (de laatste week) en die rode vlekken sinds een week, die begon twee weken terug op de voetwreef en is nu uitgebreid naar scheenbeen. Enorm vermoeid en na het roeien sta ik enigzins onvast op benen van vermoeiheid. Nu lees ik dat huisartsen er bijna niks van weten. Ik wil me nu goed voorbereiden als ik maandag naar HA ga want ik wil niet chronisch ziek worden. (ik pas sinds een half jaar 1 dag in de week op een hond)Kan best dat hij de teek heeft overgebracht. Blijkt dat 50 procent van de beten niet opgemerkt worden. Weet iemand waar ik goed op moet letten en wat mag ik eisen als test?

vr gr Gonna

1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
leesvoer over testen:
https://www.tekenbeetziekten.nl/de-diagnose/ Ik zou eerst afwachten wat de huisarts aangeeft. Mogelijk komt ie met iets totaal anders. Nederland loopt wel een beetje achter wat betreft Lyme in vergelijking met België en Duitsland.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zou kunnen dat belgie en duitsland voorlopen, maar is ook zeker uitkijken in duitse prive klinieken. Was net van de week een aflevering van zembla internationaal op
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@RY90: Zeker oppassen met privé klinieken, in welk land dan ook. Ik doelde dan ook alleen op reguliere zorg in erkende centra. Deze petitie kaart het belangrijkste problemen aan, namelijk dat Nederland niet de meest gebruikte richtlijnen aanhoudt, maar eigen verouderde.
https://petities.nl/petitions/chronische-lyme-verdient-ilads-richtlijn?locale=nl Ook de afgelopen weken was er een meisje.jonge vrouw in het nieuws dat een behandeling in België heeft ondergaan, maar wat de zorgverzekering niet wilde vergoeden. Een Nederlandse rechter heeft haar al gelijk gegeven, echter de verzekeraar is in hoger beroep gegaan en om dat aan te gaan heeft ze mogelijk het geld niet.
Jammer dat ik dat bericht niet meer kan vinden, maar zover is de vraagsteller voorlopig nog niet en laten we hopen dat het ook niet zover komt.
gonna
6 jaar geleden
Dank voor de informatie. Ik zag dat bij prohealth een test is die de Melita test heet en dat schijnt volgens die site de meeste betrouwbare te zijn en word er bloed naar Duitlsand gestuurd. Ik herinner me nu dat ik in juni ook door een Daas ben gebeten in de kuit en dat het flijnke gezwollen was. Ik lees nu op internet dat een Daas ook lyme kan overbrengen. Die daas zat in mijn huis en is waarschijnlijk in de vacht van de hond meegekomen. In de avond achter de computer beet dat kreng door mijn broek heen onder de tafel. Twee dagen later zag ik m bijna dood door de gang lopen. Hond heeft ook klachten volgens de baas, maar ze kan niet herinneren wanneer die klachten zijn begonnen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet alleen dazen, ook muggen.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26631488
(dit is een van de betrouwbaarste websites voor onderzoeken) Waarschijnlijk gaat het veel verder, het wordt ook wel gezien als SOA en het is zelfs in traanvocht aangetroffen. De vraag is dan hoe groot de kans op besmetting is. Hopelijk komt daar nog verder onderzoek naar. Persoonlijk denk ik dat het niet alleen zo is dat Borrelia vaker voorkomt, maar ook dat de mens verzwakt en er daardoor meer last van heeft. Over specifieke testen weet ik verder weinig, anders had ik wel een antwoord geschreven.
gonna
6 jaar geleden
Nogmaals dank voor de link. Dat kan ik de huisarts laten zien. Ik ben liever voor 1 keer naar de huisarts ten onrechte dan dat achteraf toch blijkt dat het lyme is. Hopelijk is t het niet, maar ik voel me absoluut niet gerust. Desnoods betaal ik het zelf, maar ik heb nu toch met die vreemde voor mij niet herkenbare klachten liever zekerheid.

Antwoorden (1)

De huisarts kan je laten testen op antistoffen tegen de lyme-bacterie. Als je die antistoffen hebt, betekent dat dat je ooit met die bacterie in aanraking bent geweest. Of je nog steeds besmet bent, is helaas niet te bepalen.

Pas erg op met verhalen dat "huisartsen achter lopen" of zelfs "van niets weten". Huisartsen weten juist wél heel goed wat de laatste stand van zaken is. Wat ze natuurlijk niet weten, en ook niet hoeven te weten, is wat de laatste hype is in de alternatieve wereld.

Ook verhalen als "in land X lopen ze ver voor op Nederland" moet je niet serieus nemen. Artsen lezen internationale vakbladen, dus het ene land kan nooit ver voor- of achterlopen op het andere land. Waarschijnlijk betekenen die verhalen slechts dat men het in land X niet zo nauw neemt met de controle op alternatieve praktijken.

De beste test is dus de bloedtest op antistoffen. Mocht er in specifieke gevallen een andere test zijn die in dergelijke gevallen beter is, dan weet de huisarts of mogelijk de specialist dat natuurlijk wel. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een test die net wat geschikter is als het vermoedelijke moment van besmetting ongeveer X dagen of weken geleden was.

Maar nogmaals: vertrouw op de expert, niet op verhalen van internet.

Cryofiel
6 jaar geleden
Erna55
6 jaar geleden
Plus.
Vanwaar de min ?
svetivlas
6 jaar geleden
Van mij ook een plus.