Waar lijd ik aan?

Ik heb veel problemen met mezelf, ben alleen nog maar ziek, ik ben altijd moe maar het lukt me niet om s'avonds in slaap te komen. Ik heb soms het idee dat ik stemmen hoor, en ik praat regelmatig met mezelf. Soms vergeet ik dingen meteen nadat het gebeurt is.
Vaak voel ik opeens een emotie, zonder dat ik weet waar het vandaan komt. Zo werd ik laatst vlak voor ik naar school moest ontzettend boos, liep alleen nog maar te schelden, schreeuwen en smeet van alles door het huis. Soms ben ik ineens heel verdrietig. Het zijn meestal negatieve emotie's, maar soms ben ik ook ineens heel blij, alhoewel dit me niet heel raar lijkt.
Verder heb ik vaak het idee dat er mensen om me heen zijn wanneer ik alleen ben, en voel ik me alleen in een drukte. Ik heb altijd honger, maar wanneer ik ook maar iets eet wordt ik misselijk. Toch ben ik behoorlijk wat kilootjes aangekomen. Ik sport meer dan normaal gesproken, maar mijn conditie is zo laag`dat ik soms serieus niet een trap op kan lopen. S'nachts (als het al lukt om te slapen) schrik ik vaak wakker van niks. En soms hallucineer ik zelfs.
Vanochtend dacht ik zelfs dat er een moordenaar achter me aan zat, maar toen ik weer veilig thuis zat snapte ik niet wat voor een gedachte er in me op kwam, ik bedoel serieus, een moordenaar? Waarom denk ik dat soort idiote domme dingen?!

Volgens mij word ik gek, HELP!!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wij kunnen uiteraard geen diagnose stellen, voor zo er dat al mogelijk zou zijn op basis van de dingen die je noemt. Als je je zorgen maakt, dan moet je naar je huisarts gaan. Dat lijkt me - met alle verschillende klachten die je hier noemt - dan ook erg verstandig.

Je vermeldt je leeftijd niet, maar ik heb de indruk dat je een tiener bent. In puberteit is je brein en je persoonlijkheid enorm in ontwikkeling en dit kan voor allerlei verwarrende gedachten en gevoelens zorgen. Stemmingswisselingen, prikkelbaarheid en, gevoelens van boosheid, je eenzaam voelen vanwege het idee dat niemand je begrijpt en moeilijk te plaatsen angsten zijn veel pubers niet vreemd.

Toch moet je oppassen om allerlei psychische klachten af te doen als 'puberteit, hoort er gewoon bij'. Juist in de puberteit en vroege volwassenheid kunnen er ook bepaalde psychische aandoeningen ontwikkelen of zichtbaar worden. En dingen als stemmen horen en hallucineren zijn géén normale 'puberklachten'. Aan de andere kant: je zegt dat je 'soms het idee hebt' dat je stemmen hoort en het is mij niet duidelijk of je nu alleen 's nachts hallucineert of ook op andere momenten. Hallucinaties tijdens het in slaap vallen of wakker worden - hypnagoge respectievelijk hypnopompe hallucinaties - zijn namelijk een onschuldig verschijnsel en géén signaal voor een geestesziekte.

Mede daarom kan ik op basis van wat je hier schrijft niet zeggen hoe zorgelijk ik je klachten vind klinken. Reden te meer lijkt mij om je situatie te laten beoordelen door iemand met verstand van zaken. Want zélfs als de klachten die je hebt vooral voortkomen uit de verwarrende veranderingen in zowel je innerlijke als je uiterlijke omgeving en misschien na verloop van tijd vanzelf minder zouden worden, blijft het toch iets dat jou beangstigt en waar je je zorgen om maakt.

Het lijkt me dus heel goed als je een afspraak maakt met je huisarts om je klachten te laten beoordelen. Geef ook gerust aan bij de assistente dat het onder meer over psychische klachten gaat en dat je misschien wat meer tijd nodig hebt, dan kan daar rekening mee worden gehouden bij de spreekuurplanning. Je huisarts kan dan eventuele lichamelijke oorzaken van je klachten of een eventueel ongerelateerd lichamelijk probleem opsporen en indien nodig behandelen, en kan je indien nodig doorverwijzen naar iemand die jou kan helpen je psychische klachten helder te krijgen, de ernst daarvan kan inschatten en je ermee kan begeleiden.