Hoe komt het dat je soms heel verlegen kunt worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij ook Sharona30?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee;-) ik ben niet snel verlegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kon ik me al niet voorstellen... :-) Dat zou dan niet kloppen met het beeld dat ik van je heb...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;-) Volgens mij klopt dat beeld aardig...

Het beste antwoord

Gebeurtenissen die je zelfreflectief maken kunnen heel confronterend zijn...

Verlegenheid is een combinatie-emotie... Van angst EN zelfreflectie... Iemand die verlegen is kijkt naar zichzelf en is dan daar heel druk mee... De persoon kijkt naar zichzelf en dat verlamt alle actie en dan daarenboven merkt de persoon in kwestie het blozen ook nog eens goed...

Er zijn mensen op het podium en mensen die toekijken, verlegen mensen zijn toekijkers... Heel zelfbewust vaak, te zelfbewust...

Dat is het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord

Andere antwoorden (9)

Omdat iemand heel aantrekkelijk is, daar kan ik wel verlegen van worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, of als je je heel erg kwetsbaar voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm bij mij komt dat meestal omdat iemand mij doet denken aan mensen van vroeger en mijn ervaringen met die personen.
Of een opmerking die deze persoon maakt, die mij terug neemt naar 'vroegere' tijden. (toen ik nog jong was ;)

Dat kan zowel positief als negatief zijn.
Als voorbeeld: vroeger werd ik wel geplaagd/gepest met mijn zéér blonde (witte) haarkleur.
Als iemand tegenwoordig zegt "Is dat nep?" Voel ik mij behoorlijk verlegen worden. vanwege de herinneringen aan vroeger. Terwijl ik ook gewoon zou kunnen antwoorden:"Nee hoor, 't is echt".

In een meer positieve zin: Zou iemand mij een compliment geven, weet ik wel hoe ik daar voor moet bedanken, máár zou ik wel verlegen van worden.

Hoe dat dus komt?
In mijn geval en dus mijn ervaring:

positieve en/of negatieve opmerkingen, die herinneringen opbrengen van vroeger.
Die mij dat bepaalde gevoel, wat daarbij hoorde, weer laat ervaren.

En geloof me, dan kunnen is een tomaat nog niks vergeleken bij mij ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegen zijn als je onzeker bent, je kwetsbaar voelt of als iedereen naar je kijkt... ik ben het eens met bovenstaande gegeven antwoorden. Je wordt je ineens enorm bewust van jezelf, van alles wat je doet en zegt. Hierdoor kun je dichtklappen. Ik kwam nog een leuke site tegen over verlegenheid, wat het is en wat je er aan kunt doen. Het kan een erg grote handicap zijn voor mensen... dichtklappen in sociale situaties.
www.ikbenverlegen.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iemand in je ziel doordringt, zonder dat je daar invloed op hebt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak word je verlegen door iets waarvoor je je schaamd en wil je het er eigelijk niet over hebben en dan word je toch er mee geconfronteerd en dan kan je verlegen worden in sommige gevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verlegen worden gebeurt meestal als je met je gevoelens bij een bepaalde gebeurtenis geen raad weet. Het is vaak een uiting van een (tijdelijke) onzekerheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn wel eens mensen die heel dichtbij komen in de benadering naar jou en heel direct kunnen zijn , op een moment dat je het niet verwacht. Daar kan je van schrikken en uit zich dat in een verlegenheid ,je kunt er zelfs van gaan blozen. Is lastig ik ervaar dat ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste verlegen volwassenen zitten ergens tussen deze twee extremen in. Zij ervaren van tijd tot tijd hun verlegenheid. Blozen, trillen, hartkloppingen, duizelingen, zweetaanvallen, stotteren en geen woord weten uit te brengen zijn hiervan voorbeelden. Deze mensen zijn regelmatig erg nerveus als zij bij anderen zijn of bijvoorbeeld een presentatie moeten geven. Ze kunnen zich er meestal echter overheen zetten. De invloed van de verlegenheid op hun leven is gering.