Wat is schadelijker heet frituurvet of kokend water?

Beide substanties zitten even lang op de huid en de tempratuur is 100 graden, waarvan krijg je de ergste wond en het meeste last?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
13.2K
Antoni
7 jaar geleden
Over het algemeen kan men stellen: hoe vluchtiger de stof hoe schadelijker. Een vaste(re) stof is dus het minst schadelijk, een vloeibare stof is schadelijker dan een vaste stof, en een gasvormige stof is schadelijker dan een vloeibare stof. Voorzover ik me kan herinneren van de scheikundelessen op de middelbare school heeft dat onder meer te maken met de snelheid van de bewegende moleculen. Hoe sneller de moleculen bewegen, hoe schadelijker de stof is. Water is vloeibaarder dan frituurvet dus water zal schadelijker zijn. Dit neemt overigens natuurlijk niet weg dat men brandwonden altijd zo veel mogelijk moet vermijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
https://www.youtube.com/watch?v=t3-6XLdCyAM
Dat lukt je niet met water. (sowieso niet proberen hoor!) Ik heb er beter (iets meer uitleg e.d.) video's over gezien, maar die kan ik nu niet vinden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Die andere video gaat niet over olie maar over lood.
Zeg maar een extreme versie van deze vraag, hoewel het principe waarom het kan anders is.
https://www.youtube.com/watch?v=yTOCAd2QhGg

Antwoorden (2)

Voor dit antwoord is het belangrijk te weten wat "soortelijke warmte is".

"De soortelijke warmte (c), ook specifieke warmte of specifieke warmtecapaciteit geheten, is een grootheid die de hoeveelheid warmte (Q) beschrijft die nodig is om de temperatuur van een eenheidsmaat massa met een temperatuursinterval te verhogen."

Of in gewonemensentaal: de hoeveelheid energie die nodig is om een bepaalde hoeveelheid van een stof één graad te laten stijgen of dalen (bij het afkoelen van de stof krijgen we de energie immers weer terug)

Daarbij is het goed om te weten dat water een stof is met een hele hoge soortelijke warmte. 4186 J/(kg·K)
Bij olie (vet) is dat veel minder: ≈ 2000 J/(kg·K)

M.a.w. om van 100 graden weer af te koelen moet het water heel veel (warmte)energie kwijt. Die warmte moet het kwijt aan de omgeving, dat zal dus de omringende lucht en de huid zijn.

Het vet wat de zelfde afkoeling doormaakt moet minder dan de helft aan (warmte)energie kwijt.

Er komt met vet dus veel minder energie in de huid terecht. Water is dus schadelijker. (uitgaande van een gelijke hoeveelheid water en vet, en een gelijke starttemperatuur van 100 graden)
Thecis
7 jaar geleden
Duidelijk.
+
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is de hoeveelheid energie die per seconde wordt afgegeven aan de huid niet veel belangrijker? Als ik water of olie op mijn huid krijg ga ik echt niet wachten totdat het is afgekoeld.
Ik schud het er direct vanaf. Een hogere soortelijke warmte geeft wel meer kans op een hogere warmte afgifte.
Aan de andere kant is die van koper slecht 385 maar dat is een vaste stof. https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_geleidbaarheid
water 0,60
olie ongeveer: 0,30
(lastig te vinden, via diverse bronnen waar ik niet zo zeker van ben komt ik rond de 0,30 of minder)
Verbrandingen door heet water en stoom verdienen een aparte vermelding. Verbrandingen door heet water zijn namelijk vaak ernstiger dan verbrandingen door heet frituurvet. Frituurvet is weliswaar heter dan kokend water, maar bij contact met de huid is de warmte sneller verdwenen. Dit komt doordat water een hele grote warmte-inhoud heeft.
fremar
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@fremar
Er wordt in de vraag gesproken over water (dus géén stoom) van 100 graden én vet van 100 graden. Beiden zijn dus even heet !
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan heeft water van 100 graden langer nodig om af te koelen......weet dit uit ervaring (tweede graads brandwonden kokend water) Ben het niet eens met antwoord van Ozewiezewoze.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
@Christiane Dat mag !! Kun je ook aangeven waaróm je het niet met me eens bent ? Wellicht kan ik het punt verhelderen, of anders er zelf nog van leren. :-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tuurlijk Ozewiezewoze......ik heb het e.e.a met de huisarts besproken en ook zelf vragen gesteld. Voor mij was dat heel verhelderend, vandaar dat ik me ervaring hier nu deel :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Laat ik de vraag dan anders stellen: met welke argumenten is de huisarts dan gekomen ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zie hierboven de antwoorden......vet van 100 graden is sneller afgekoeld dan water van 100 graden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
De vragensteller stelt dat beide vloeistoffen even heet zijn (100 graden) beide moeten naar dezelfde temperatuur afkoelen: ongeveer 37, aangezien ze op de huid terecht komen. Het aantal graden dat de stoffen af moeten koelen is dus gelijk ! Het verschil is dat er uit afkoelend water veel meer energie vrij komt dan uit afkoelend vet. (ruim dubbel zoveel) Die energie moet allemaal opgenomen worden door de omgeving; in dit geval de huid en de omringende lucht. Het is lastiger om veel energie kwijt te raken dan een beetje. Dát heeft de dokter bedoeld met vet koelt sneller af. Het is sneller z'n energie kwijt omdat er gewoon minder energie in zit. Dus daarom zal de huid ook minder energie opnemen. Voor de details en de onderbouwing: zie mijn antwoord
Thecis
7 jaar geleden
Basis van het antwoord is goed. Echter geeft de vraagsteller heel duidelijk aan dat het gaat om 2 vloeistoffen van gelijke warmte. Dus het frituurvet (in de vraag) is niet heter. In het dagelijks leven, zal je frituurvet inderdaad warmer zijn, 150 a 180 graden afhankelijk van wat je doet. Maar dit was niet de vraag. Geen +, maar ook geen -