Hoe beschermden de mensen zich vroeger tegen de zon?

Tegenwoordig maken we gebruik van zonnebrand of creme om ons te beschermen tegen de zon, maar vroeger had men dit niet. Hoe voorkwamen de mensen vroeger dat zij bijvoorbeeld in hun gezicht verbrandden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Toen waren ze nog wat wijzer en bleven als het effe kon uit de volle zon. Vroeg op in de zomer, het heetst van de dag binnen blijven en tegen de avond weer aan de slag. Maar reken maar dat mensen die de hele dag buiten moesten werken af en toe flink konden verbranden ! Het gebruik iets op het hoofd te dragen echter, zal veel schade voorkomen hebben. Lang leve de pet. In Spanje en de door haar beïnvloede landen is de siësta een geniaal gebruik dat helaas door de hedendaagse economie achterhaald dreigt te worden, maar verstandig is het wel. Gewoon wakker zijn op de koelste en meest productieve uren van de dag,en de bloedhitte verslapen. Vroeger was wit ook de 'sjieke' kleur ; die gaf aan dat je je kon permitteren uit de zon te blijven omdat je niet buiten hoefde te werken. Bruin was voor boeren en arbeiders. Tot iedereen die in de fabriek werkte spierwit begon te worden, en de rijken op vakantie naar de zon konden ; toen is bruin ineens heel sjiek geworden. Tegenwoordig kan iedere boeren... voor een drol en drie knikkers naar de Costa, dus begint het langzaamaan een beetje.....Zandvoortse Chic te worden, en komt wit weer langzaam terug 'in de mode'. Wordt chic bruin ineens weer ordinair bruin.

Vroeger was er ook al het fenomeen schaduw.

Niet. Aan de huidskleur kon je zien tot welke bevolkingsklasse je hoorde. Arbeiders en boeren hadden in de zomer een donkerbruine kleur. De elite onderscheidde zich door een melkwitte huid, die meden de zon.

Zakdoek op het hoofd, met puntjes aandraaien. Pet met klep In de schaduw kruipen

Men droeg kleren en men bleef in de schaduw. Van mijn opa heb ik nooit meer blote huid dan van zijn handen en zijn gezicht, op zijn hoofd droog hij altijd een pet, dus de zon scheen alleen direct op zijn handen.

Vroeger wist men niet dat de zon echt schadelijk kon zijn, mijn moeder was er erg trots op dat wij zomers zo bruin waren en er dus heel gezond uitzagen volgens de toen geldende normen. Dat je huidkanker kon krijgen was toen absoluut nog niet bekend. Om verbranden te voorkomen deed je een bloesje o.i.d. aan, kale mannen deden een zakdoek, de punten geknoopt, op hun hoofd. Sommige mannen hadden een katoenen pet maar die had niet zo`n grote klep als de petten van nu. Vrouwen hadden soms een zonnehoed op en kleine kinderen ook een soort van zonnehoedje. Ik kan me niet herinneren dat wij het als kind erg vonden als ons gezicht verbrandde, dat gebeurde ook maar weinig, want we speelden zomer en winter vaak buiten, dus we kregen veel zonlicht.

Van iemand van adel zei men dat men blauw bloed had. Natuurlijk had men geen blauw bloed, maar het feit dat de adel niet op het land hoefde werken, bleef men een witte huid houden en de aderen staken er blauw op af. Nu is een bruine huid (als blanke) een teken van welvaart. Vroeger was dat absoluut andersom. Eigenlijk net zoals het woord 'ordinair' dat eigenlijk 'gewoon' betekend. Het was niet van adel om bij het 'gewone' volk te horen. Dit woord heeft daarom een heel andere betekenis gekregen. Dus het "ordinaire" volk ging niet voor het plezier in de zon werken. Zodra ze konden gingen ze naar binnen in huisjes met heel kleine raampjes. Om die zon maar buiten te houden. En van toeristen zouden ze helemaal niets begrepen hebben!

Volgens mij kon je je vroeger alleen maar beschermen met een parasolletje. Denk maar eens aan Moriaantje zo zwart als roet, ging eens wandelen zonder hoed (dus dat beschermd ook), en de zon scheen op haar bolletje, daarom droeg ze een parasolletje. Of onder de bomen gaan zitten!

Vroeger was iedereen veel preutser gekleed. Midzomers en nog een hoedje op naar de kerk, lange rokken en jassen, handschoenen. Het strand, als je daar al naar toe ging, met een badpak van hier tot Tokio-Oost aan. En verder hadden mensen niet zo veel tijd om in de zon te zijn. Mensen moesten gewoon werken, ook als je huisvrouw was.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100