welke naald is geschikt voor intramusculaire toediening?

Moet mezelf intramusculair b12 geven. Assistente van de HA heeft me twee soorten naaldjes meegegeven, 1 moet dienen als opzuignaald en de ander als naald voor de intramusculaire toediening. Weet alleen niet welke nou welke was, op de ene staat 0,5 x 16 mm en op de andere 0,5 x 25mm. De assistente is er pas maandag weer en ik moet mezelf morgen de prik geven, help.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
20.3K

Antwoorden (2)

De lange dikkere naald is de optreknaald, die gebruik je om de vloeistof uit de ampul te zuigen.

De dunnere injectienaald gebruik je om de vloeistof intramusculair toe te dienen.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In de vraag wordt niet gesproken over een lange dikke naald, dus die keuze is er niet. Wel een goeie video, ze gebruikt een 0,4 x 25mm naald om te spuiten.
16mm om te spuiten zou nogal ongebruikelijk zijn, maar afhankelijk van plek en lichaamsvet misschien wel mogelijk. De 16 mm gebruiken zou beteken dat de naald slecht 1 cm diep gaat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je antwoord klopt wel, een extra grotere naald zou handig zijn.
Eventueel kan ze morgen de HAP bellen.
Het is volgens mij net andersom hoor. Voor een intramusculaire injectie moet je een naaldlengte van minimum 25 mm gebruiken (voor volwassenen), anders kom je niet tot in de spier. Ook de naalddikte van 0,5 is eigenlijk te dun en is meer bedoeld voor subcutane injecties. Ikzelf gebruik 0,8 x 40mm voor vitamine B12 , intramusculair.
Vergeet ook niet om de betrokken huid voor en na het zetten van de injectie te ontsmetten met alcohol.
Wel vreemd dat ze je een nog dunnere naald als optreknaald geven. Normaal wordt daarvoor een dikkere naald gebruikt. Vandaar wellicht de verwarring van het andere antwoord.
Toegevoegd op 29 oktober 2018 17:59: tekst