hoe kan je geheugenverlies bestrijden ?

als je een beroerte hebt gehad en je wordt ouder, gaat je geheugen achteruit, dat merk ik dagelijks, dat is een feit.
wat kan je doen om geheugenverlies te bestrijden ?

Toegevoegd na 1 week:
lieve mensen, ik kan niet kiezen want er is geen beste,
er zijn er meer en dus kies ik niet , sorry, het zou niet
eerlijk zijn !

Toegevoegd na 1 week:
ik vergeet jullie allemaal te bedanken voor alle mooie woorden en goede adviezen, dank je wel !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oefenen oefenen oefenen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, dat is ook een goeie, mobie... :)

Antwoorden (9)

Er bestaan medicijnen die geheugenverlies bestrijden. Het zijn echter geen wondermiddelen.
Nootropil is zoiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst: aanvaarden dat het is zoals het is en het niet anders willen hebben....dan ga je namelijk in verzet en daar wordt niks beter van. Dat op zich klinkt lekker simpel, maar is het niet!! Een cursus waar je bijvoorbeeld deze instelling kunt leren heet Mindfulness.
Wat info: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Verder zijn er op de computer geheugentrainers/ geheugentrainingen, die je kunt doen om je grijze massa te oefenen. Er zijn vele mogelijkheden op dat gebied, ook cursussen: effies googelen ;-)

Andere mogelijkheid: schrijven. Over wat je maar wilt, maakt niks uit. Doe het voor jezelf. Hou je brein actief. Lezen is ook een goeie om je hersens te kraken. Daag jezelf uit om een onderwerp te kiezen waar je nog niet veel van weet bijvoorbeeld.

Of het iets is weet ik persoonlijk niet,maar op tv is er iedere dag het programma MAX Geheugentrainer.
http://www.omroepmax.nl/televisie/max-geheugentrainer/over-max-geheugentrainer

Toegevoegd na 21 minuten:
Puzzels (kruiswoord etc.) maken: er zijn puzzelboekjes te koop, maar ook i de krant en op internet zijn ze te vinden. Misschien extra leuk als je er een prijs mee kunt winnen.

Het gaat erom, dat je je brein actief houdt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sehr gut, Frau W+ !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Danke schön!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bitte sehr... :) dat op zich is al : hou het brein bezig... wendy: wat jij schrijft doe ik inderdaad! veel lezen, schrijven, puzzelen is minder, na mijn beroerte is afasie geconstateerd en dat merk ik de hele dag, zo ook als ik een antwoord op gv schrijf, daarom ben ik vaak te laat met het antwoord en dat kost weer punten, helaas...
gv is voor mij al in dat opzicht zeer nuttig, bezig houden van het hoofd !
maar "mindfulness"...? ik ken het woord, maar zal het wel opzoeken, want weet het niet.
aanvaarden doe ik wel wat er gebeurt en gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je de puntjes hier belangrijk vindt, dan is het inderdaad jammer.... maar als je dat kunt loslaten en ombuigen naar iets productiefs, dan kan je hier inderdaad juist werken aan je hersencelletjes!
Ik had een link gegeven over mindfulness. Ik heb het gedaan en ben er heel enthousiast over!
Het is ook belangrijk, denk ik, hoe je omgeving reageert op je afasie. Mijn man heeft 4 jaar geleden een herseninfarct gehad en vergeet geregeld veel. Begrip daarvoor is zo belangrijk....en in ons geval: humor!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
citaat wendy:
Als je de puntjes hier belangrijk vindt, dan is het inderdaad jammer…. maar als je dat kunt loslaten en ombuigen naar iets productiefs, dan kan je hier inderdaad juist werken aan je hersencelletjes! als ik ergens (een spel) aan mee doe, is het wel leuk om echt mee te doen en niet voor de helft of ... het is meer frustratie als je "iedere keer" door iemand afgetroefd wordt, waar ik me dus bij moet neerleggen, simpel.
ik vind echter dat gv voor mijn een hele goede dagelijkse training is, die ik niet meer zou willen missen.
omgeving: mijn kater begrijpt me helemaal en helpt me iedere keer weer met zoeken naar het juiste woord ...! :))) humor dus...daar houd ik wel van ja ! een dag niet gelachen...etc.!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus ik ben het helemaal met je eens dat gv een goede training is.
Wat betreft de punten ach ja dat vind ik een bijzaak maar het is natuurlijk wel leuk om een + te krijgen zodat je ziet dat je antwoord gewaardeerd wordt,van de minnen,niet alleen bij mijzelf maar ook bij de anderen, raak ik vaak geïrriteerd omdat ze regelmatig onterecht zijn,bv bij mijn antwoord op jouw vraag schrijf ik alleen wat mijn neuroloog zei en dan krijg ik een min. Jammer genoeg kan ik bijna niet meer schrijven of
lezen( was mijn grootste hobby) maar dat komt omdat ik een aantal chronische ziektes heb. Sinds oktober 2 jaar terug heb ik 2 schattige hondjes die mij ook begrijpen net als jouw kater :-)) maar ze zijn het er niet mee eens dat ik zo vaak op gv zit want dan krijgen ze minder aandacht :-( Ik heb een geweldige spreuk in mijn toilet hangen waar jij en anderen misschien ook iets aan hebben:
Every day is a gift,that is why we call it the present! pffffffffff inmiddels een half uur later ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtige spreuk!!!!!!!!
En positief: weer 1/2 uur getraind; hartstikke goed! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
woooow..... dat is een hele mooie!!! dankjewel...
(nieuw doel : deze spreuk zoeken/vinden) vlinder: lang geleden was ik altijd blij als mijn ogen vochtig werden voor m'n lenzen, nu ben ik blij dát mijn ogen nog vochtig worden... pffffffffffffff !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja geweldige spreuk he,ik wil hem altijd graag doorgeven! Wendy heel lief,dank je wel:-) jodokus ik heb het jaren geleden,toevallig mijn laatste vakantie,in Griekenland gevonden.
Als je een beetje handig bent kun je hem zelf op een mooie en leuke manier op je pc maken en uitprinten. Ik maak door weer een nieuwe chronische ziekte erbij helemaal geen traanvocht meer aan helaas,dus elk half uur druppelen en een paar keer per dag zalven :-(
Proberen je geest zo lenig mogelijk te houden door b.v. alles te lezen wat onder je ogen komt, veel met mensen te spreken en niet bang zijn om daarbij fouten te maken!
Ik ben ervaringsdeskundige en ik merk, dat het ook helpt door dat " ouder worden " op de achtergrond te schuiven, je kunt best 95 zijn en geestelijk nog goed bij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet altijd, maar vaak is het wel zo: hoe ouder, hoe wijzer!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wendy: je vergeet e.c.h.t. te plussen ! moolkeesje: ik lees alles, spreek met iedereen en ben niet bang ...! en kom wekelijks in een verzorgingshuis om een kopje koffie te schenken en te babbelen met een groepje bewoners, doe ik al jaren en dan weet je ook dat je nog lang niet oud bent :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik heb echt geplust!! Heb het net nog een keer geprobeerd, maar ik had het al gedaan ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toen ik het daarnet schreef, stond er 0, vandaar ! ik zag hem niet en ik had wel jouw reactie gelezen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het echt eerlijk meteen gedaan toe ik mijn eerste reactie schreef.... in tegenstelling tot wat vaak gebeurt...dat ik het vergeet ;-)) Misschien zag je de totaal terechte 0 minnen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, ik zag 2 x 0 ... maar wat doet het ertoe, oh, ik weet het al : het was een pop-up 1 "now you see me, now you don't..." hahaha :))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))))))))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ooit in een zeer grijs verleden heb ik een suggestie aan het beheer van deze site doen toekomen ( jonge, jonge, wat druk ik me toch weer mooi uit!) om net zo als een vraag te plussen dat ook bij een plus of minnetje te doen door het een andere kleur te geven, als je er op heb geklikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
verschillende kleuren zouden logisch zijn, misschien zit het er deze "herzienings"-ronde in ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zie je nou wel Herr.M: hoe ouder hoe wijzer!!!
(meestal)
Ik heb ALTIJD gelijk, en zo niet, dan óók!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je vergat het laatste woord van je reactie wendy: (meestal) :)))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PROEST: die stáát er ook, okeeokee....op een ander plekje.... broodnodige variatie op het thema hahahahaha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ moolkeesje een heel goed advies, helaas kan ik dat door andere ziektes ( waar ik verder niet op in wil gaan)allemaal niet :-(
Als je toch veel achter de PC zit, schrijf je dan in
op Neurocampus.

http://www.neurocampus.com/

Neurocampus in de grootste uitgever van braintraining in Nederland en Vlaanderen. Twee grote websites (Neurocampus.com en Neurocampus.be), het Braintraining Magazine, de Braintraining Omnibus, Neurocampus Breinboek en Neurocampus Scheurkalender. En u vindt Neurocampus in de nieuwe Internet-TV toestellen van Philips, in Museum Corpus en in tal van bladen en magazines en op andere websites. Neurocampus werkt samen met medici en instellingen zoals de Hersenstichting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daar zal ik me ook in gaan verdiepen, momopoyolo ! dankje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan zie je meteen prominent in beeld : Wachtwoord Vergeten? Niet erg bemoedigend!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)))
Het klinkt misschien dom maar ik heb gehoord dat als je iedere dag een appel eet je veel minder kans hebt op geheugenverlies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je maakt iig de groenteboer gelukkig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL moolkeesje ! :)))
Er zijn diverse voedingsupplementen die een positief effect hebben op cognitieve vaardigheden zoals het concentratievermogen en het geheugen. Een erg effectief middel om het geheugen te verbeteren is huperzine A. Het vermindert de afbraak van acetylcholine in de hersenen en dat uit zich voornamelijk in een verbetering van het geheugen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ca een jaar geleden een hersenbloeding gehad en merk heel goed dat mijn geheugen zienderogen achteruit gaat.
Ben begonnen met geheugentrainings spelletjes maar toen ik dit aan mijn neuroloog vertelde zei hij dat dit misschien wel leuk was om te doen maar dat het geen zin had,volgens hem moet je, zoals met zoveel dingen,ermee leren leven en omgaan!
Ik ga er van uit dat hij het wel weet!
Sorry :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk ook, dat dit klopt; mijn man heeft hetzelfde gehoord. Maar wat zijn neuroloog ook zei: je hersenen trainen, ondanks afasie of geheugenproblemen, is altijd goed. De onderzoeken van de hersenen staan nog in de kinderschoenen. Baat het niet, schaden doet het zeker niet!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik wil me er niet zo maar bij neerleggen, ik wil geloven dat je hoewel je achteruit gaat, toch 'iets' kunt doen, in de zin van : je kan achterover in die stoel gaan zitten en het over je heen laten komen... of bijvoorbeeld, zoals ik nu dagelijks doe: vragen beantwoorden op gv!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvaarden is niet hetzelfde als achterover achter de geraniums wachten tot het erger wordt.
Aanvaarden is: accepteren dat het NU is zoals het het is, en dat is okee. Daar vrede mee hebben.
Maar je kunt wel in het nu eraan werken, dat je veranderingen bewerkstelligt.
Ik zie het zo: na een beroerte is er, in jouw situatie denk ik, een stukje dood in je hersenen, maar je bent niet hersendood!!! Dus er is altijd verbetering mogelijk, omdat andere delen van je hersenen functies kunnen overnemen. Doe je helemaal niks, dan weet je zeker, dat er geen verbetering is.
Hersenen zijn zeer complex en men weet een fractie van hoe het werkt.
Dus ik ben het helemaal met je eens Jodokus52: lekker doorgaan!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo lang als je leeft is er de mogelijkheid nieuwe connecties te leggen in je hersenen, helaas sterft bij een beroerte een deel van je hersensellen af, deze zullen niet meer tot leven komen, en dus niet meer gebruikt kunnen worden.
dit is dus ook de reden dat de neuroloog zal zeggen dat je je geheugen niet terug zal krijgen dmv hersentrainingen, wel kan je de hersencellen die leven nog stimuleren. volledig verdwijnen zal het probleem niet doen, maar beperken is op deze manier wel mogelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik leg me er ook niet bij neer anders zat ik niet op GV,ik ben alleen gestopt met die spelletjes.
Toch bedankt voor reacties en adviezen! Nog even voor de mingever,beetje vreemd als ik alleen vertel wat de neuroloog heeft gezegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vind ik ook Vlindertje98: je antwoord klopt, dus ik geef je alsnog mijn vergeten plus ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vlinder: die min-gevers, niks van aantrekken, die weten niet beter, ik heb er ook regelmatig veel last van... en noem ze minkukels of minnaars (ligt aan m'n bui!) we leggen ons er dus allebei niet bij neer: prima !
want ik bedoelde dus: óf niets doen, óf geheugen/hersens bezig houden/trainen...
De hersenen bestaan voor het grootste deel uit vet. Verzadigd vet. Als men te weinig verzadigd vet eet en te veel suikers dan gebruikt het menselijk lichaam zijn eigen vetten voor energie. Geen enkel medicijn geneest maar verergert de aandoening en hebben meestal nog meer bijwerkingen. De juiste voeding is de beste medicijn. Eet alles wat loopt, vliegt of zwemt en eet boter, vette kaas, eieren en creme fraiche. Je voedt je lichaam op correcte wijze en je hersenen herstellen. Eet geen koolhydraten. Koolhydraten zijn, behalve suikers, ook brood, fruit en zetmeel. Cholesterol verlagende medicijnen veroorzaken hart- en vaatziekten en zijn totaal overbodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van het specerij kerrie (let wel, niet curry) is onlangs bewezen dat het dementie aanzienlijk tegengaat. en wat dacht je van een dagboekje bijhouden?