Mag ik bloed doneren wanneer ik de volgende medicatie neem? ;

Ik wil heel graag bloed doneren. Maar ik gebruik de volgende medicatie ; serlain,aerius,nora 30 ,ijzer,chroom,en extra vitaminen kan dit kwaad vooraleer ik bloed kan doneren of weigeren ze het? En hoe zit het met de witte bloedcellen want bij mij is het hoog.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.5K
Amadea
9 jaar geleden
Gezien jouw vraaggeschiedenis lijkt het mij onverstandig om bloeddonor te willen zijn. Het zal waarschijnlijk dan ook niet goedgekeurd worden.
Ritsuka
9 jaar geleden
Een deel van wat je noemt is een (vitamine) supplement en geen medicatie.

Het beste antwoord

Er zijn eisen aan bloeddonors.

Wie zich aanmeldt als nieuwe bloeddonor wordt daarom eerst gekeurd om te bepalen of hij voldoet aan alle veiligheidscriteria.

Wanneer mag je geen bloed geven?
Je kunt geen bloeddonor worden als dit voor je eigen gezondheid of voor de ontvanger van je bloed schadelijk kan zijn.

Je mag in ieder geval geen bloed geven als je:
ooit drugs hebt gespoten
als man, ooit seksueel contact hebt gehad met een man
na 1 januari 1980 zelf een bloedtransfusie hebt ontvangen (meer informatie: zie variant ziekte Creutzfeld-Jakob)
tussen 1 januari 1980 en 31 december 1996 in totaal zes maanden of langer in het Verenigd Koninkrijk bent geweest (meer informatie: zie variant ziekte Creutzfeld-Jakob)
een ernstige ziekte hebt gehad of last hebt van hart- of vaatziekten. Er zijn uitzonderingen, dus overleg hierover met de donorarts.
En voor iedere donatie moet de donor een medische vragenlijst invullen. Als alles in orde is, nodigen we je op korte termijn uit om bloed te geven.

Verder kun je telefonisch contact opnemen met het donorcentrum om daar je vraag te stellen.
Ik neem aan dat je je medicatie niet voor niks gebruikt. Maar het is aan het donorcentrum om te bepalen of je bloed veilig is voor een ontvanger, en ook om te kijken of je voor je eigen gezondheid een halve liter bloed af mag staan.
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In je medicatie zit ijzer, dus ik denk dat je bloedarmoede hebt, of er tegen aan zit. Geef je dan een halve liter bloed dan wordt die waarde nog lager, en kun je in de problemen komen (flauwvallen bijvoorbeeld)
Maar neem contact op met de bloedbank, misschien ben je wel geschikt voor plasmaforese , In dat geval wordt wel het bloedplasma afgenomen maar krijg je de rest van het bloed weer terug.
anneliez