In films zie je altijd zo'n grote plas vloeistof als de vliezen breken. Is dit in het echt ook?

Als in een Hollywoodfilm bij een dame de vliezen breken omdat ze moet bevallen, zie je altijd zo'n grote plas vloeistof op de grond vallen/lekken. Is dit bij een echte bevalling ook zo? Of is dit een geval van overdrijving speciaal voor de film?

Ritsuka
5 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

De hoeveelheid vruchtwater is variabel en kan verschillen van een halve liter tot wel twee liter.
jc54
5 jaar geleden
Op het einde van de zwangerschap is er ongeveer 1,5 liter vruchtwater aanwezig.
Bij sommige vrouwen breken de vliezen voordat de geboorte begonnen is.
Bij andere vrouwen begint de geboorte zonder dat de vliezen gebroken zijn. Tijdens de bevalling doet de verloskundige dit dan bijvoorbeeld.
Even terug naar het breken van de vliezen. Meestal begint het met kleine scheurtjes, zodat je telkens wat vruchtwater verliest. In het artikel dat ik toevoeg, staat zelfs dat je niet bang hoeft te zijn dat er een horrorscenario ontstaat doordat in 1 keer al het vruchtwater eruit komt.
Wat dat betreft, kan ik uit ervaring zeggen dat dat wel eens gebeurt zoals in de film.
Niet alles gaat volgens het boekje.
Kortom, wat je in de film ziet is niet zo, uitzonderingen daargelaten.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.gezondheidenco.nl/281508/zwanger-7-dingen-moet-weten-vruchtwater/&ved=2ahUKEwjIv8DxrbTfAhUMU1AKHeEkDrcQFjACegQIChAB&usg=AOvVaw36l9F-dFBCdU2cZLK7F0D_
Kijk bij: begint een bevalling bij het breken van de vliezen.
10% breekt de vliezen. 90% dus niet.
Bij die 10% gaat het verlies geleidelijk, uitzonderen daargelaten.
Ik wil eigenlijk niet te persoonlijk worden.
Mijn vliezen braken wel te vroeg, waardoor de baby niet goed was ingedaald.
Dan kan het hoofdje ook niet goed fungeren als afsluiting.
Toegevoegd op 22 december 2018 21:38: tekst