Kan het dat je door stress en spanningen op het werk en in de familie gevoeliger wordt voor griepjes en dergelijke?

Ik ben ongeveer anderhalf jaar afgestudeerd. Nu ik werkend ben, heb ik in het afgelopen jaar continu griepjes , koorts, vermoeidheid e.d.
Bloedonderzoek wees wel wat ijzergebrek en b12-tekort uit.
Kan stress en spanningen er ook mee te maken hebben?
Heb veel spanning namelijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, spanning en stress kunnen je eerder ziek maken doordat bijv. je corisol waarden, die normaal gesproken je immuun systeem wat onder controle houdt, het na langere tijd wat te veel onderdrukt waardoor ziekte kiemen niet meer genoeg worden bestreden door je immuunsysteem. 'De hormonen die geproduceerd worden door je bijnieren, en dan met name cortisol, spelen een belangrijke rol in de regulering van je immuunsysteem. Als je cortisol waardes te laag of te hoog worden, kan dit resulteren in infecties, chronische ontstekingen, auto-immuunziekten of allergieën. Het handhaven van gebalanceerde cortisol waardes speelt een belangrijke rol bij het gezond blijven. Eén van cortisol’s vele functies is om ontstekingen te verminderen. Als je lichaam een ziekteverwekker tegenkomt reageert je immuunsysteem meteen door het aan te vallen. Dit veroorzaakt ontstekingen, wat vaak heel handig is (het betekent dat je immuunsysteem goed werkt) Bij mensen met een gezond immuun en endocrien systeem matigt cortisol de ontsteking veroorzaakt bij een immuun respons, maar doet het niet helemaal teniet. Tijdens de vroegere fases van Bijnieruitputting, produceert je HPA as een heleboel stress hormonen. Dit betekent dat je cortisol waardes hoog zijn, wat je immuunsysteem onderdrukt en ontstekingen vermindert. De stressoren van de dag van vandaag zijn vaak langdurig aanwezig en verankerd in ons leven, wat betekent dat cortisol waardes verhoogd kunnen zijn voor maanden of zelfs jaren. Het behoeft geen verdere uitleg dat een onderdrukt immuunsysteem ons kwetsbaar maakt voor ziekten. En dat mensen die langdurig onder stress staan vaak veelvuldig verkouden zijn en griepjes of bacteriële infecties hebben.' http://bijnieruitputting.com/bijnieruitputting-en-je-immuunsysteem/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100