wat veroorzaakt gewichtsverlies in 2 maanden?

oke ik kreeg een voedselvergiftiging daarna van genezen maar ik kreeg allemaal andere dingen zoals gerd,middenrifbreuk,slokdarmonsteking
ook kreeg ik een bacterie en schimmel infectie in de keel en 2 huidonstekingen verder had ik een allegie test gedaan en ik had een allegie reactie maar niet waar ze op getest hadden ben ook al 2 keer verkoude geweest en wormen en darmparaciet gehad iedere dag wel wat nieuws maar ik ben dus 10 kg afgevallen maar nu verlies ik niet meer maar ik wordt ook niet meer zwaarder en ik heb veel andere klachten zoals steken in mijn zij etc. gekregen de laatste tijd mijn vraag is dus weet iemand wat dit gewichtsverlies kan veroorzaken of mijn verzwakt imuunsysteem?

ps:ik ga al naar de amc maar dat is pas op 23 november ofzo
ook veel mentale klachten met name stress

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.1K

Antwoorden (1)

In jouw geval zou ik zeggen: al die dingen bij elkaar. Eerst buikgriep, daarna problemen met je maag en slokdarm (slokdarmontsteking en reflux c.q. GERD kunnen onder ook behoorlijk op je eetlust werken), een keelontsteking kan slikken pijnlijk maken, en dan heb je ook nog een darmparasiet gehad en allerlei andere problemen.. je zou van elk probleem op zich al flink af kunnen vallen, en jij krijgt het allemaal tegelijk of vlak na elkaar. Dan is het niet verwonderlijk dat je flink afvalt. Als je veel afvalt in korte tijd ben je ondervoed (ongeacht je gewicht) en dat zou de klachten kunnen verklaren die je nu omschrijft. Daarbij is er blijkbaar ook een verdenking op een onderliggend probleem bij jou (gezien de verwijzing) dus het lijkt me verstandig als je dat afwacht en wij met z'n allen niet gaan raden naar wat dat eventueel zou kunnen zijn.

Kortom: je geeft zelf het antwoord op je vraag met betrekking tot de oorzaak/oorzaken van je gewichtsverlies. Je valt nu niet meer af, maar je komt ook niet aan. Als je je eetpatroon niet aanpast, zal dat ook niet of amper gebeuren. Je zult daar meer voor moeten eten. Lukt dat niet goed omdat je toch nog problemen hemt met je slokdarm, maag of darmen of kom je ondanks extra eten niet aan, dan kan je behandelend arts je eventueel doorverwijzen naar een diëtist(e) voor advies en indien nodig aanvullende dieetvoeding (bijvoorbeeld drinkvoeding).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ik eet nu normaal zoals ik altijd dee dat is het probleem ik kan nu weer eten en eet meer maar nog geen verschil
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
en ga ook allergie en maagdarm onderzoek doen maar dat duurt een tijd en ik ben zelf naar amc gegaan want de doktors hier konden mij niet helpen
maar wat is een onderliggend probleem dan?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar als je nu eet zoals je dat deed voordat je ziek werd, dan ga je ook niet of nauwelijks aankomen. Dat was genoeg om op gewicht te blijven, nu moet je aankomen. Je zult daar méér voor moeten eten. Neem bijvoorbeeld een boterham extra (of twee) en doe daar lekker avocado met humus op, of geitenkaas met honing, of pindakaas met banaan of ander (dubbel) beleg met liefst extra vetten en/of eiwitten, eet elke dag een handje noten of een schaaltje volle kwark of allebei, switch tijdelijk naar volvette zuivelproducten als je anders halfvolle of magere gebruikte, ga (meer) tussendoortjes eten, kies voor tussendoortjes die meer calorieën leveren, neem bij het avondeten een grotere portie, etc. Als je je gewenste gewicht hebt bereikt, dán kun je weer gaan eten zoals je dat eerder deed zodat je dat gewicht vast kunt houden. Als het je niet lúkt om meer te eten omdat je daar klachten van hebt, of als je ondanks voldoende extra eten niet aankomt, of als je niet goed weet wát je kunt eten zonder dat je (meer) last krijgt van je slokdarm, maag of darmen, vraag dan je behandelend arts om raad. En wat er eventueel onderliggend aan de hand kan zijn en óf er überhaupt sprake is van een onderliggend probleem, kunnen wij echt niet weten, Daarvoor moet je gewoon de onderzoeken in het AMC afwachten. Als dat te lang duurt naar jouw idee of als je nieuwe klachten krijgt of je bent erg bezorgd, dan zou je kunnen vragen of het mogelijk is om eerder een (telefonische) afspraak met je specialist te krijgen. Als dat niet kan of als je nog wacht op een eerste oproep, dan kun je uiteraard altijd gewoon bij je huisarts terecht.