Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoelang blijft suiker in een suikerpotje goed?

Ik ga op kamers en drink zelf geen koffie ma wil toch suiker in huis hebben voor m'n gasten. Dan lijkt me een suikerpotje het beste alternatief. Heeft iemand enig idee hoelang dit goed blijft?
Dank u

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik gebruik zelf ook zéér sporadisch suiker, en heb een paar keer een pot suiker weggegooid omdat het duidelijk wel erg muf begon te worden. Dan heb je het wel over een paar jaar, maar het is toch zonde.

Als je een pot suiker gebruikt, moet je hem dan ook écht luchtdicht af kunnen sluiten, omdat suiker op den duur alle luchtjes uit de omgeving opneemt. Je gasten zijn er niet heel blij mee als hun koffie smaakt naar rozemarijn, shoarmakruiden en zeep.

Tegenwoordig pak ik het anders aan. Ik koop een doosje met suikerzakjes (staafjes, om precies te zijn) voor gasten, en cupjes koffiemelk (zo'n flesje moest ik ook altijd voor het overgrote deel weggooien).

Dat is per gewicht suiker en volume melk duurder, maar omdat ik veel minder weggooi, ben ik uiteindelijk goedkoper uit.

Daarbij moet ik wel heel scherp op de houdbaarheidsdatum van de koffiemelk letten, want ook die cupjes gaan niet eindeloos mee. Zakjes poedermelk zijn daar een goed alternatief voor als je zelf nooit koffiemelk gebruikt.

Als je wel altijd gewone melk in huis hebt, kun je trouwens gasten ook een plezier doen door wat melk te koken voor hun koffie. Wel door een zeefje in het kopje gieten, een vel op de koffie is niet lekker.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Suiker is droog dus het is ontzettend lang houdbaar

Toegevoegd na 58 seconden:
ontzettend lang = 8 tot 12 maanden

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/22003-voedsel-bewaren-tips-houdbaarheid-hoe-lang-welke-plek.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kort maar?
Ik had gedacht veel langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, een potje suiker heb je wel in een paar maanden op hoor! (nouja ikke dan! xD) ;-)
Suiker wordt gebruikt als conserveringsmiddel en is onbeperkt houdbaar.
Het kan wel vocht aantrekken en klonteren. Wat je daar tegen kunt doen is kandij maken van de suiker. Dan worden het bonken (wel een beetje lastig te doseren.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Suiker bewaart u best op een koele en droge plaats, liefst in een luchtdichte verpakking. Op die manier kan u hem vrijwel onbeperkt bewaren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang het droog bewaard wordt, heeeeeel lang want bacteriën kunnen zich niet vermeerderen in een droge omgeving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit met hetzelfde probleem, maar ik gebruik gewoon suikerzakjes, ik had een suikerpotje maar daar viel zoveel stof in dat t niet fris meer was
(Lees meer...)
anneliez
13 jaar geleden
De suiker zelf bederft niet. Als je het potje open laat, komt er wel stof in. Daarin kunnen zich op den duur bacteriën nestelen, maar dan ben je minstens een paar jaar verder. In een afgedekt potje blijft de suiker tientallen jaren goed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals ze hierboven ook al vertellen heel lang dus.
Ik heb mijn suiker in een suikerpot gedaan en netjes op droge plek gezet.
nu ben ik 3 maanden verder en geen problemen mee ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou ook van die suikerstaafjes kunnen kopen.
Die moet je ook droog bewaren, maar dan heeft iedere gast die suiker wil, wel een schoon en fris eigen suikerzakje.

Zo heb ik ook van die melkcupjes in huis, voor in de koffie.
Zelf gebruiken we ze niet, maar soms komt het goed van pas.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, we dachten hetzelfde!
ha ik spreek dit wel een beetje tegen : soms smaakt verse suiker toch wat lekkerder : het kleine beetje lucht war er in de pot zit zorgt toch voor een beetje smaakverlies op ten duur ( na maanden en maanden )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij werd altijd gezegd - heb in de suikerindustrie gewerkt - dat suiker tenminst 20 jaar goed, blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding