Welke voedingsstoffen zorgen voor de opslag van vet in je lichaam?

Zorgt alleen het eten van vet voor vetopslag, of ook andere voedingsstoffen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is ook belangrijk dat je van alles wat eet. Niet alleen groente en fruit oid. Google maar eens de schijf van vijf!
Antoni
10 jaar geleden
Vrouwe70, ik wilde in een reactie op jouw reactie schrijven, dat de schijf van vijf niet meer wordt gebruikt door voedingsdeskundigen, omdat de basisgedachten van die schijf inmiddels achterhaald zouden zijn. Dat klopt wel, maar er is (wel) intussen een nieuwe schijf van vijf geïntroduceerd, in 2004 (-dat wist ik niet-). De populariteit van die term was zo groot, dat besloten werd de term te herintroduceren. De schijf van vijf, de nieuwe, wordt dus nog wel gebruikt. Voor wie de verschillen weten wil: De oude (gebruikt tussen 1953 en 1981) bestond uit:
1. Melk en melkproducten
2. Groente, fruit, aardappelen
3. Vlees, vis, kaas, eieren en peulvruchten
4. Vetten
5. Graan en graanproducten De nieuwe (geïntroduceerd in 2004) bestaat uit:
1. Groente en fruit
2. Brood, pasta en peulvruchten
3. Zuivel, vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers
4. Vetten en olie
5. Vocht Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijf_van_vijf en http://www.voedingscentrum.nl/nl/schijf-van-vijf/schijf.aspx/

Het beste antwoord

Geen enkele voedingsstof.
Het is een hardnekkig misverstand dat je van vet vet word, maar dit is niet zo.
Het gaat om de balans, kcal in versus kcal uit.
Je kunt van alles dik worden of afvallen, het ligt er totaal aan hoeveel je eet en hoeveel je verbruikt met je beweging/sporten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben juist afgevallen toen ik meer vet ging eten.
Omdat vet goed vult, ging ik veel minder snaaien en kreeg ik uiteindelijk minder kcal.

Zolang jij gewoon zorgt dat je al je vitamines en dergelijke binnenkrijgt, en grotendeels gezond eet, kun je alles eten wat je wilt, binnen je caloriebehoefte. En dan word je niet dik.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maakt het dan niet uit, of je 500 kcal aan groente eet of 500 kcal aan borrelnootjes, zolang als je die kcal verbrand?
Ritsuka
10 jaar geleden
Probeer maar eens 500 kcal aan broccoli te eten, haha ;)
Maar in theorie is dat inderdaad wel zo.
In de praktijk spelen er natuurlijk ook wel andere factoren mee, maar het effect is wel hetzelfde ja. Ik denk dat je je bij beide niet zo lekker gaat voelen trouwens. Van de borrelnootjes word je mogelijk een beetje misselijk, of je gaat tijdelijk vocht vasthouden wegens het zout.
En van de broccoli moet je bijna 1,5 kilo eten om aan 500 kcal te komen, haha.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb vandaag 2 ons spinazie op (makkelijk) en 2 ons sla (een hoop werk, haha).. dus ik snap wat je zegt
;-P
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vet geeft inderdaad snel een vol gevoel. Daarom helpen low carb diëten, met vnl. eiwitten en vetten vaak goed bij sommige mensen.
Ritsuka
10 jaar geleden
Lage koolhydraten helpen inderdaad wel eens. Ze hebben vooral effect omdat door het plotselinge stoppen met koolhydraten je ineens veel vocht kwijt kan raken, waardoor het veel effect lijkt te hebben.
Maar op de lange termijn, zeker als je ook wilt sporten om gezonder te worden, zijn ze meestal minder effectief. Kijk maar eens naar topsporters, je hebt koolhydraten nodig voor energie.

Andere antwoorden (1)

Niet alleen vet is een voedingsstof die je lichaam opslaat, ook bijvoorbeeld koolhydraten, daarentegen kun je eiwitten niet opslaan.
Dit betekent niet, dat als je alleen maar eiwitten eet dat dat gezond is, juist niet.