Wat voor opleiding kan ik doen om als havist(e) in de psychiatrie te komen?

Ik studeer momenteel HAVO. TBS-klinieken, spoedeisende psychiatrie, GGZ betreffende huishoudelijk geweld, verslavingen of mentale (heftige) stoornissen spreken mij allemaal aan. Nu doe ik Havo met een CM-profiel zonder wiskunde en zonder economie. Doorstuderen naar het VWO is een optie waar ik niet echt voor sta te springen. Met welke opleidingen kan ik in deze werkrichtinten komen?

Ik ben me bewust van de HBO-V, maar ik probeer het liefst de algemene zorg die je daar in de eerste jaren krijgt te mijden en zou me vooral willen richten op psychologie, psychiatrie, sociologie etc.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K
naamlooss
7 jaar geleden
O.a met sociale studies als SPH en MWD (in de toekomst heten de opleidingen Social Work). Met een accentroute GGZ-agoog.

Antwoorden (2)

Met de HBO opleiding psychologie natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je antwoord, maar zo gek was ik zelf ook nog niet. ;) Toegepaste Psychologie vereist CM mét wiskunde. Zoals vermeld, heb ik dat niet.
Ik zou SPH kiezen. Hiermee heb je een brede studie, waar je in verschillende werkvelden aan de slag kunt:
Jeugd- en jongerenwerk
Verstandelijk gehandicaptenzorg
Lichamelijk gehandicaptenzorg
Verslavingszorg
Ouderenzorg
Psychiatrie
Justitiële hulpverlening
Maatschappelijke opvang
Zorg bij multiproblem-gezinnen
Vluchtelingenwerk
Re-integratie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik keek in eerste instantie naar MWD.
Nu hoor ik dat SPH en MWD beide 'stromingen' zijn die je pas vanaf het derde of vierde jaar kiest. Die behoren dus tot de opleiding Social Work. Heeft iemand daar meer informatie over?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Social Work bestaat pas sinds dit nieuwe schooljaar, is de nieuwe opzet dus ik denk niet dat daar veel ervaringsdeskundigen zijn?.Lijkt mij wel heel leuk, zo'n brede opleiding! Via afstandsonderwijs (NHA bijvoorbeeld) kun je nog wel alleen SPH volgen.