Mijn kaak klikt. Wat nu?

Mijn kaak klikt als ik mijn mond opendoe. Hij klikt aan de rechterkant en ik heb geen pijn. Als mijn kaak klikt beweegt hij en "zakt/schiet" hij over een soort "iets" weg naar links. Op internet staat er genoeg, maar allemaal niets met dit probleem. Bij iedereen waarbij de kaak klikt doet het pijn en gaat hij op slot, bij mij dus niet. Het is alleen irritant want ik moet iedere keer rekening houden met die wegzakken/wegschietende kaak. Weet iemand wat gaande is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarschijnlijk een probleem met je kaakkopjes. Wat precies kan je huisarts bij helpen. Dus ga naar je huisarts.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb dat ook. Al heeeeeel lang. Ik ging in 2014 met een oor probleem naar de huisarts. Pijn, steken, suizen, doof. Ben ik doorgestuurd naar het ziekenhuis naar de KNO. Deze heeft wat tests gedaan en kwam er achter dat mijn kaak steeds "uit de kom" gaat. Wat blijkt nu. Mijn oor probleem. Wordt door die uit de kom gaande kaak veroorzaakt. Even als mijn vele hoofdpijn en schouder pijn. Ook dat heb ik allemaal al heel lang. Maar ik had geen idee dat dit allemaal met elkaar in verband staat. Ik moet nu naar de kaakchirurg om dat te laten bekijken. Ik zeg niet dat jij dat ook hebt. Maar het is vrij onbekend dat een kaak deze problemen kan veroorzaken. Dus als jij ook dergelijke klachten hebt. Laat daar dan naar kijken.

Het beste antwoord

Zolang je geen last hebt van pijnklachten of blokkeren van het kaakgewricht, is er niets aan de hand: 30 á 50 procent van de bevolking geregeld last heeft van 'knappende kaken'. Het komt vooral voor bij mensen tussen 15 en 40 jaar oud.
Op internet kun je oefeningen vinden om de klachten te verminderen. Zoals deze:

- Open je mond niet te ver bij b.v. geeuwen.
- Let erop dat je je kaakspieren niet teveel aanspant. Dat gebeurt nog weleens bij stress. Ook nagelbijten kan de kaak belasten.
- Doe ontspanningsoefeningen om eventuele stress kwijt te raken, waarbij je extra let op het ontspannen van de kaakspieren.
- Eet met kleine happen. Beweeg de kaak tijdens het eten vooral open en dicht en vermijd ronde maalbewegingen te maken. Op die manier kun je het verspringen van het kaakgewricht grotendeels vermijden.

Hou wel even in de gaten of je, overdag of tijdens je slaap, geen last hebt van tandenknarsen. Dat kan je gebit flink beschadigen en ook andere klachten (zoals hoofdpijn) veroorzaken. Bij tandenknarsen kun je het beste door je tandarts een anti-knarsplaatje laten maken dat je 's nachts kunt dragen.
Pieter2011
7 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ga naar de huisarts, die kan je een verwijzing naar een kaakspecialist geven in het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee hoor, lang niet iedereen die een klikkende kaak heeft, heeft daar ook last van. Het komt zelfs erg veel voor, een klikkende kaak.

Je kaakgewricht heeft, net als je knie, en soort meniscus: de discus. Di discus zorgt voor schokdemping en zorgt ervoor dat het kaakgewricht beter op elkaar aansluit. Heb je wel eens opgelet bij hoeveel mensen hun knieën klikken c.q. knakken als ze diep door hun knieën gaan om op hun hurken te zitten? Dat komt echt heel erg vaak voor, en veruit de meeste mensen hebben daar geen last van. Bij het kaakgewricht is net zoiets aan de hand: je kunt klikjes of knakjes horen zonder dat er daadwerkelijk iets 'mis' is.

Een heel enkele keer komt knakken doordat de kaak uit de kom schiet en weer terug, maar dat merk je meestal wel omdat de kaak dan blokkeert, of op zijn minst even gevoelsmatig een soort 'drempeltje' over moet als je hem weer sluit.

Op zich 'moet' je hier niet per se iets mee. Als je er geen last van hebt, kan het 9 van de 10 keer ook geen kwaad. Je kunt voor de zekerheid je tandarts vragen bij een eerstvolgende controle om even te voelen aan je kaakkopjes terwijl je je mond opent en sluit. Als je je er echt zorgen over maakt, dan zou je speciaal hiervoor langs je tandarts of je huisarts kunnen gaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
O ja, en als je er wél last van krijgt, of als je echt het idee hebt dat je hele kaakgewricht een verkeerde kant op beweegt en niet netjes beweegt zoals het hoort, dan is het sowieso slim om er even naar te laten kijken.