Kan ik gewoon mijn been gipsen

Ik zou echt een keer gips om me been heen willen hebben maar heb hem nog nooit gebroken (arm wel)
Kan je dan gewoon naar de dokter en vragen of ze je been kunnen gipsen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt mijn berekening dat je deze vraag om 4 uur 's ochtends hebt gesteld? Tja...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat leek mijn zoon ook wel leuk tot het een keer echt gebeurde, tot zijn lies en hij niet eens naar de wc kon, niet met krukken kon lopen en zijn been niet eens meer kon optillen. Je weet niet waar je het over hebt. Een arm in het gips is niet te vergelijken met een been. Verder is zelf ingipsen heel gevaarlijk ivm de bloeddoorstroming.
Summo
11 jaar geleden
met deze tropische temperaturen moet je jezelf wel heel graag willen kwellen dat je het ook maar in overweging neemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een goeie summo, bij mijn zoon was het ook een hittegolf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mss kun je beter bij de dokter om een psycholoog vragen??

Antwoorden (4)

Sommige hobbywinkels verkopen gipsrollen. Of je kan ze bestellen via internet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee! dat kan niet, het gipsen van ledematen als armen en benen word namelijk gedaan in het ziekenhuis op de gipsafdeling.
Om het gips te verwijderen is speciale apparatuur nodig o/a een zaag die niet in je huid zaagt, dat zou namelijk zeer grote gevolgen hebben.
Als je persé en gipsen been wilt dan kun je beter een oude laars met gips verband uit de hobbywinkel te omwikkelen.
Of wachten tot je een been breekt natuurlijk maar dat kun je beter niet hebben, want geloof mij een been in het gips is geen pretje, en eigenlijk omdat je al een arm in het gips hebt gehad zou je dat moeten weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets op aan te vullen, +
Je kunt het wel aan de dokter vragen, maar hij zal (en mag) je niet doorsturen naar de gipskamer. Medische handelingen zijn bedoeld voor mensen die het nodig hebben. Om zomaar voor de lol je been te laten gipsen, kun je dus niet bij de dokter of het ziekenhuis terecht.
bamibal
11 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet. Een kostbare medische behandeling, die potentieel negatieve gevolgen kan hebben voor je gezondheid, worden niet gedaan 'voor de lol'.

In de eerste plaats: zoiets kost geld. Gips is niet zo duur, maar de tijd van de gipsverbandmeester wél, en die gaat jou natuurlijk niet gipsen (zelfs niet als je er zelf voor zou betalen) terwijl je een echte patiënt in de wachtkamer laat wachten.

In de tweede plaats: een gipsbehandeling heeft gevolgen. Het kan problemen veroorzaken met de huid, met de bloedcirculatie, bij langdurig gipsen gaan je spieren atrofiëren (afnemen, dus dun worden en slap worden) en het niet kunnen bewegen van je been kan het risico op trombose verhogen. Dat is niet iets wat je doet of laat doen omdat het je leuk lijkt om dat eens mee te maken.

Als je echt zo nieuwsgierig bent naar gips of het effect van gipsen op een lichaamsdeel, ga dan eens naar een ziekenhuis in de buurt als daar een open dag is, en bezoek de gipskamer. Of kijk of je een dagje mee mag lopen op de gipskamer, de gipsverbandmeester mag interviewen, of wat dan ook. Misschien mag je dan zelfs even met het gips kliederen. Maar een heel been ingipsen, dat zie ik ze nog niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen in Hoofddorp het ziekenhuis geopend werd konden kinderen wel gips krijgen, er stond een enorm lange rij en ze deden het zo dat je het zelf weer door kon knippen (spalk) en alleen om de arm ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel ik: bij open dagen doen ze het nooit om een been, maar altijd alleen om de arm (alleen onderarm trouwens) en dan vrij los. Om een been doen ze bewust niet op die dagen, o.a. omdat het veel meer werk is.