Gaat de lichaamstemperatuur naar beneden naarmate je ouder wordt?

Toen ik jonger was, rond de 18 - 22, had ik een lichaamstemperatuur die rond de 37.3 - 37.4 lag. Nu ben ik een paar jaar ouder en merk ik dat mijn lichaamstemperatuur lager is geworden (36.9 - 37.0). Waar ik vroeger dus met 37.6 me iets minder lekker voelde (heel lichte verhoging, bijna verwaarloosbaar), voel ik me met 37.6 aanzienlijk minder lekker dan hier voor.

Is het normaal dat als je ouder wordt dat je lichaamstemperatuur naar beneden gaat? Of zou ik het in een andere hoek moeten zoeken (toendertijd sportte ik ook heel veel, zo'n 15 uur per week, is nu aanzienlijk minder :D)?

Thecis
7 jaar geleden
2.5K
tinus1969
7 jaar geleden
Trage schildklier?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga er maar van uit dat het het sporten is ;-). Als je veel sport is je metabolisme(verbranding) hoger, en dat kan zich heel goed uiten in een iets hogere lichaamstemperatuur.
Thecis
7 jaar geleden
@marleen
Zou heel goed kunnen, zat daar ook aan te denken. Kan dat sporttempo niet meer passen in het dagelijks leven van een 40-er (werk, kinderen, verantwoordelijkheden :o :D )
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Metabolisme is niet hetzelfde als verbranding Metabolisme is een ander woord voor stofwisseling.
Verbranding is spijsvertering, daarbij komt energie (calorieën) vrij.
bamibal
7 jaar geleden
Misschien heb je nu een andere thermometer dan toen je jonger was?

Het beste antwoord

De gemiddelde lichaamstemperatuur daalt maar iets (zo'n 0,17°C) als je ouder wordt (20-30 jaar vergeleken met 70-80 jaar).
SimonV
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Ben nu rond de 40 dus ik zal het waarschijnlijk in een andere hoek moeten zoeken (zal meetellen, maar niet zo veel als wat ik nu ervaar).
Dank voor het antwoord
Thecis
7 jaar geleden
Nogmaals dank.