Hoe komt het dat de rest van mijn lichaam warm is maar mijn neus koud is

İk heb geen landingsbaan in het gezicht(grote/lange neus wordt ermee bedoeld)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Je extremiteiten worden eerder koud dan andere delen van het lichaam. Dat zijn je neus, oren, handen en voeten.

Bekijk het maar als een muur verven, de uiterste hoekjes zijn lastiger te verven dan het midden. En dat is dan ook wat je lichaam doet. Eerst de grote stukken en als er dan nog teveel warmte over is wordt het naar de uiteindes gestuurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, als een muur verven!! Dan doe je toch juist EERST de randjes (zo leer ik het de klanten in mijn winkel in ieder geval) en daarna pas de rest! En snel, he? Want als de randjes opdrogen en je daarna verder gaat met het middenstuk, kun je dat blijven zien... Verder: ik begrijp je antwoord wel, maar ik weet niet of je het moet vergelijken met het verven van een muur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sja, een aannemer hier heeft ooit de muren geverfd, maar niet de hoekjes, dat was zo lastig... Vandaar mijn vergelijking :)
Deze vraag kun je stellen over allerlei 'uiteinden' van je lichaam. Er is bijvoorbeeld dezelfde vraag gesteld over handen. Het komt erop neer dat je lichaam warmte zo gunstig mogelijk verdeelt, en 'uiteinden' zijn minder belangrijk dan hart, longen, nieren etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'uitsteeksels' koelen sneller af dus zijn sneller koud.
het duurt even voor een neus weer op temperatuur is, en kan langer of eerder koud zijn dan de rest van je lijf.

eskimo's hebben een klein neusje omdat de kans op bevriezing dan ook kleiner is. (de natuurlijk past zich aan aan de omgeving)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het koud is wil je lichaam je belangrijkste lichaamsdelen warm houden, je organen. Daarom krijgen je vingers, neus en voeten het eerder koud omdat je lichaam eerst ervoor zorgt dat bij de organen de lichaamstemperatuur juist is.