Is een rug hernia op jonge leeftijd zeldzaam?

Ik een jongen van 22 jaar. Afgelopen woensdag ben ik geopereerd aan de hernia (l5) volgens mijn neurochirurg komt een hernia op jonge leeftijd vaak voor.. is dat ook zo?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.3K
Erna55
7 jaar geleden
Je neuroloog heeft gelijk.
paulus811
7 jaar geleden
Als je twijfelt aan zijn antwoord, durf je je dan wel door hem te laten opereren? Overigens wordt een hernia meestal veroorzaakt door uitdroging van een flexibele tussenwervel. Deze gaat dan uitstulpen tegen de zenuwbanen (bulging disc) en kan effect hebben op functies als lopen, plassen etc. Het uitdrogen van de tussenwervels kan komen door te weinig beweging en heeft voorzover ik weet meer effect op oudere mensen. Ik ben zelf aan een (nek)hernia gepopereerd en mijn medepatienten waren allemaal boven de 50. Niet representatief natuurlijk, maar ik zou nog eens bij de arts vragen waarom hij zegt dat het veel bij jonge mensen voorkomt. Ik kan dat niet verklaren (maar ben dan ook geen arts)
Z512099
7 jaar geleden
Jij twijfelt aan de woorden van een neurochirurg, een specialist die daar jarenlang voor heeft gestudeerd.
Cryofiel
7 jaar geleden
Twijfelen mag altijd. Maar de basis is inderdaad dat de expert een veel grotere kans heeft het bij het juiste eind te hebben dan een leek.

Het beste antwoord

Je neuroloog heeft gelijk.
Een hernia gaat over het algemeen vaak samen met het beeld van een ouder persoon, die zijn of haar rug door de jaren heen heeft ''opgemaakt''. Niets is echter minder waar, hernia's zijn ook bij jongeren een veelvoorkomend verschijnsel waar in de medische wereld relatief weinig aandacht aan wordt besteed. Dit kan soms ten koste gaan van een juiste diagnose en een snelle behandeling.
SimonV