Waarom hebben dunne mensen geen straie?

ik ben niet dun en ik ben niet dik, maar wel stevig.
waarom heb ik wel staie gekregen en mijn vreselijk dunne buurmeisje niet met haar 2ling.
het valt mij trouwens op dan dunne mensen nooit staie hebben. waarom is dat?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Striae

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Mijn zus is dun en lang eenheeft ze. ik heb ze zelf heel licht inmijn benen. En met mijn 1.98 en 85kg ben ik ook niet bepaald dik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik ken ook hele dunne mensen met striae hoor. Zodra je huid sneller oprekt dan ze kan groeien, krijg je die onderhuidse 'scheuren' . Dat kan gebeuren tijdens de groei, tijdens zwangerschap of bij snel in gewicht toenemen.
Met de jaren overigens trekt het voor bijna 90 % weg - althans, bij mij wel. Op sommige plekken zoals mijn borsten en bovenbenen is het zelfs volledig onzichtbaar geworden na bijna 25 jaar. De sporen op mijn buik zijn door twee zwangerschappen minder oud, maar na negen jaar nu ook zo goed als verdwenen.
Gebrek aan sommige voedingsstoffen maken het risico zelfs groter (melk, vlees en vitaminen), waardoor iemand die echt te dun is er zelfs eerder last van zou kunnen krijgen. Tenzij je natuurlijk te weinig eet om te groeien of om zwanger te worden, maar dat komt niet heel veel voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik kan me helemaal aansluiten bij je verhaal Marleen... ik ben tegenwoordig mollig, maar in de tijd dat ik mijn kinderen droeg was ik beslist tenger te noemen... de ochtend na de geboorte van mijn eerste kind had iemand mijn miniborstjes vervangen door twee enorme bowlingballen mét striae... de bowlingballen verdwenen als sneeuw voor de zonder, zo gauw het voeden voorbij was... de striae duurden iets langer maar zijn nu alleen van dichtbij met een leesbril te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor de zonder moet natuurlijk voor de zon zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi verhaal. En zwangerschapslittekens zijn in mijn ogen de mooiste die er zijn. Draag ze met trots.
Striae komt vooral voor bij zwangerschap en bij bodybuilders die spiergroeihormonen nemen... Het komt niet voor bij normale dunnen mensen, want er is geen reden om op te rekken... Het is vooral de plotselinge rek op een klein gedeelte van het lichaam... Het is de endodermis vooral die scheurt en dan die strepen als litteken achterlaten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pgh2011 het is geen onzin...
Striae of striemen zijn lijnvormige huidafwijkingen die ontstaan wanneer het onderhuids bindweefsel uit elkaar getrokken wordt door snelle groei van het lichaamsdeel in kwestie.
Striae of striemen zijn lijnvormige huidafwijkingen die ontstaan wanneer het onderhuids bindweefsel uit elkaar getrokken wordt door snelle groei van het lichaamsdeel in kwestie. Het komt vrij veel voor en is niet ernstig. Wel leveren striae regelmatig een cosmetisch bezwaar op.

Hoe zien ze eruit?
In een vroeg stadium zijn striae parallel aan elkaar lopende rode lijnen in de huid. De lijnen hebben vaak kenmerken van verzonken littekens en kunnen in lengte variëren van enkele centimeters tot wel 20 centimeter. De rode kleur die de striae in een vroeg stadium vertonen kan soms zeer lang aanhouden. In de loop van de tijd verkleuren de meeste striae langzaam via beigekleurig naar huid- of ivoorkleurig. Dit proces kan soms jaren duren.

Wie krijgt ze?
Striae kunnen op elk deel van de huid ontstaan dat een relatief snelle groei doormaakt. Hoe jonger de huid is, hoe groter het risico. Er zijn verschillende groepen mensen die een vergroot risico hebben op het ontstaan van striae:
zwangeren buik en borsten
pubers en adolescenten dijen, billen, borsten
mensen met overgewicht buik, dijen, binnenzijde bovenbenen, bovenarmen
bodybuilders armen, bovenbenen, borsten
mensen die gebruik maken van corticosteroïden (zalf, prednison)

Hoe wordt het behandeld?
Striae zijn eigenlijk altijd 'slechts' een cosmetisch probleem. Er is helaas geen enkele effectieve behandeling en striae verdwijnen nooit. Gelukkig worden in de loop van de tijd (jaren) striae minder zichtbaar omdat ze langzaam de opvallende rode of rood-bruine kleur verliezen. Omdat mensen striae vaak een vervelend probleem vinden zijn zij helaas maar al te vaak te verlokken om bij kwakzalvers allerlei dure smeersels aan te schaffen en andere zinloze behandelingen te laten uitvoeren.

ik ben tegenwoordig mollig, maar in de tijd dat ik mijn kinderen droeg was ik beslist tenger te noemen… de ochtend na de geboorte van mijn eerste kind had iemand mijn miniborstjes vervangen door twee enorme bowlingballen mét striae… de bowlingballen verdwenen als sneeuw voor de zon, zo gauw het voeden voorbij was… de striae duurden iets langer maar zijn nu alleen van dichtbij met een leesbril te zien…