Over-spannen, dan is alles je allemaal iets te veel geworden. Je hebt te veel hooi op je vork genomen, er is te veel in een korte tijd gebeurd of je hebt langdurig onder stress geleden. Kortom, je elastiekje is net iets te lang uitgerekt geweest.
Vaak gaat overspannenheid na een periode van rust wel weer over, maar je mag het zeker niet onderschatten.

Een depressie gaat veel verder, je ziet het allemaal niet meer zitten. Hebt geen zin meer in het leven, dagelijkse bezigheden zijn te zwaar en het liefst wil je de hele dag in bed blijven liggen. Mensen die depressief zijn hebben vaak ook geen eetlust meer, willen geen mensen meer ontmoeten en gaan zelf nog zelden de deur uit.

Bij een depressie is het echt noodzakelijk om hulp te zoeken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat weet je niet. Je kunt het vermoeden.
Alleen een arts kan die diagnose stellen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je weet het dus zodra een arts die diagnose gesteld heeft.

Ik hoop overigens dat het een oppervlakkige vraag was, en het niet op jou persoonlijk slaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gemoedstoestand het dagelijks leven grondig ontregelt is het wel tijd om met de huisarts te gaan praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer de alledaagse activiteiten te veel inspanning gaat kosten gedurende minimaal 3 maanden,dan wordt het tijd om naar de huisarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een depressie voel je je erg somber en heb je nergens zin in. Dit kan heel ver gaan tot aan zelfmoord gedachten aan toe. Hierbij werken medicijnen en een therapeut meestal het beste.

Als je overspannen bent, ben je opgejaagd en je hebt het voor je gevoel heel druk. terwijl je eigenlijk helemaal geen energie meer maar hebt ga je ( moet je van je zelf ) toch steeds door ook al ben je eigenlijk helemaal opgebrand. ( burn out)
Ook bij overspannenheid is dat je weinig kunt hebben ( krietiek, als er iets verkeerd gaat of iets niet gaat zo als het moet.
Bij overspannenheid werkt rust, veel leuke dingen doen en een gesprek met een thereapeut over het waarom heel goed.

Toegevoegd na 2 minuten:
en ja mocht je het voor je zelf vragen, een gesprek met je huisarts is echt een aanrader en nee je bent zeker niet de enige.
Tegenwoordig hebben mensen het steeds drukker, en wordt er veel van hen verlangt, het is best fijn om alles even op een rijtje te zetten en je lichaam ook te helpen begrijpen bij een therapeut. Ik heb er zelf heel veel aangehad ( burn out was dat)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rust is vaak het beste middel wordt vaak gezegd, maar als daar voldoende gelegenheid voor was geweest, dan was het toch ook nooit zover gekomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat klopt maar dat is ook vaak een proces van jaren, je bent gejaagd en moet maar door voor je omgeving en voor je zelf ( in mijn geval, werk, kleine kids, huishouden, een tijdrovende hobby en een man die weinig deed in het huishouden en mijn hulpvaardigheid naar anderen, carina zegt nooit Nee...) Langzaam sluipt alles erin.
Totdat iemand ( een buitenstaaner in mijn geval terapeut) jou op je vingers tikt dat het niet hoeft, dat je gerust kunt vragen, en dat je lichaam gewoon niet meer kan als dat je deed. En dan moet je leren om afstand te nemen van dingen en leren Nee te zeggen.
Ken de overspannenheid aan zijn vruchten.
Als je problemen niet meer kunt overzien, en dingen maar bij je blijven doormalen, je huilbuien hebt, en niet meer goed kunt slapen, heb je een kans overspannen te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je klaar om te schieten? Overspannen

Of bent je slappe was? depressief

Jij bent beide niet!
Share !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Depressie is langdurig, duurt minstens een paar jaar... Overspannen kan tijdelijk zijn, maar nooit meer dan een paar weken/maanden...

Daaraan kun je het vooral zien, aan de tijdsduur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Aha, dus als je er middenin zit, dan weet je al of het kort of lang gaat duren? En dan weet je dus meteen wat je hebt?
Van zo een antwoord word IK depressief.
Ik denk dat de symptonen zodanig hetzelfde kunnen zijn dat een scheidingslijn moeilijk te trekken is, ik denk dat je dat beter door een arts kunt laten beoordelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Symptomen en klachten bij depressiviteit
Er zijn verschillende klachten die kunnen optreden bij een depressie. De twee belangrijkste zijn een neerslachtige, sombere stemming en het 'niet meer blij of geïnteresseerd kunnen zijn'. Daarnaast is er vaak sprake van een combinatie van de volgende klachten/symptomen:

schuldgevoelens
een gevoel van waardeloosheid
een gevoel van hopeloosheid/hulploosheid ("het maakt allemaal niet meer uit")
slaapstoornissen
weinig energie
lusteloosheid
vermoeidheid
verminderde lustgevoelens (minder zin in seks)
veel of juist weinig huilen
verminderde of juist grotere eetlust
duidelijke gewichtsverandering (veel zwaarder óf veel lichter)
aanhoudende lichamelijke onrust of juist traagheid
besluiteloosheid
concentratieproblemen
vergeetachtigheid
terugkerende gedachten over zelfdoding of de dood in het algemeen
zomaar opeens paniek of angstgevoelens
prikkelbaarheid / snel geïrriteerd zijn
lichamelijke oorzaken waar geen oorzaak voor gevonden kan worden
verwaarlozing van sociale contacten of van het huishouden

Symptomen burn-out
Basaal is er sprake van een gevoel van opgebrand zijn. Op en leeg zijn. Dit uit zich in concentratieproblemen, vermoeidheid, futloosheid, soms huilbuien en chaotisch denken. Ook ziet men vaak overal tegen op. Wel zin hebben om dingen te gaan doen, maar niet de fut hebben. Ook de waarneming van de buitenwereld kan verstoord zijn: niet meer goed horen wat mensen om je heen zeggen, niet meer zien en oppikken wat er precies om je heen gebeurt.

Ook is het mogelijk dat iemand overgevoelig wordt voor licht of geluid. Tijdens sociale contacten kan iemand zich opeens erg ongemakkelijk voelen en hem of haar het zweet letterlijk uitbreken. Ook kunnen mensen zichzelf gaan afsluiten van de omgeving.

Vaak ook is iemand met een burn-out teleurgesteld. "Hoe kan mij dit nou overkomen" en "Het werk is toch altijd leuk geweest" zijn veelgehoorde kreten. Het is zaak om niet te verzanden in depressieve buien en al te grote teleurstelling in zichzelf. Het kan namelijk iedereen overkomen. Teleurstelling uit zich vaak in faalangst, moeheid, allerlei lichamelijke klachten en uiteindelijk in volledige uitputting. Dan is een patiënt nog verder van huis.

Toegevoegd na 43 seconden:
Ga natuurlijk wel naar de huisarts
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In alle voorgaande antwoorden zit een kern van waarheid, het antwoord van wbeerta sluit het meest aan bij de praktijk. Je kunt klachten hebben in allerlei gradaties. Iemand kan tegen overspannenheid aanzitten, of zwaar overspannen zijn. Bij een depressie geldt hetzelfde. Momenteel heb ik een matige depressie ( door een arts vastgesteld ); ik vind het leven momenteel niet bijster leuk, maar ik red me aardig zolang alles om me heen rustig is. Ik heb ook meerdere keren een ernstige depressie gehad; dan wil je eigenlijk niks. Helaas is het zo dat als je een depressie hebt doorgemaakt, je een grotere kans hebt op een volgende. Er zijn in mijn leven goede periodes, maar bij mij blijft het altijd op de loer liggen. Bij overspannenheid is het vaak wat duidelijker wat de oorzaak is, zodat het wellicht een volgende keer beter te voorkomen is. Depressie en medicatie is nog een redelijk grijs gebied in de geneeskunde. Ieder mens heeft andere klachten die op de voorgrond staan, en iedereen reageert anders op medicatie. Ik ben nu dus depressief , maar zit niet de hele dag te huilen, kan zelfs lachen.