Hoe geven ze in het ziekenhuis een zetpil?

Ik moet binnenkort naar het ziekenhuis voor een operatie, en in het boekje staat dat ik een zetpil krijg van een verpleegkundige. Maar... ik vind dit behoorlijk génant. En ik weet niet precies hoe ze het doen, hoe ik moet liggen & wat ze zeggen als ze het doen. Ook krijg ik een spuitje met iets voor tussen mijn billen, ik weet ook niet hoe ze dat doen?

Kan iemand alsjeblieft helpen& uitleggen hoe ze dit precies doen, het liefst stap voor stap? ( Meisje 16 jaar)

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik kreeg de keuze om de zetpil zelf in te brengen of dat ik er hulp bij wilde hebben. Door een op dat moment lichamelijke beperking had ik hulp nodig. Ik moest op d zij gaan liggen. Voor dat ik er erg in had was de zetpil al ingebracht. Valt dus allemaal heel erg mee. Natuurlijk, voor jou is dit vreemden onwennig, maar voor de verpleging dagelijks werk en heel normaal. Een spuitje ofwel een prikje net zo. Geef vooraf gewoon aan dat je bang / onzeker bent. Daar houdt de verpleging/ arts rekening mee door je o.a. meer uitleg te geven over wat er precies gaat gebeuren en ze zorgen dat je gerustgesteld wordt. Komt goed!!

Als je het zelf kúnt inbrengen, dan mag je het gewoon zelf doen. Krijg je de zetpil mee, een handschoentje, en gaat het gordijn rond je bed dicht. Als je klaar bent, doe je het gordijn weer open. Als je het niet zelf kunt, bijvoorbeeld vlak ná een operatie, dan zal een verpleegkundige dit voor je doen. Uiteraard krijg je ook dan je privacy. Ze zullen je meestal vragen om op je linkerzij te gaan liggen, spreiden je billen een beetje, en brengen de zetpil in. Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'een spuitje met iets voor tussen je billen'. Misschien een klysma? Ook dat wordt meestal gedaan terwijl je op je linkerzij ligt, maar ook daarbij geldt weer dat als het vóór een operatie gebeurt en je jezelf goed kunt redden, je het ook gewoon zelf mag doen wanneer je dat wilt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100