Hoe kom ik van constant niezen af?

Al sinds gisteren moet ik om de zoveel tijd meer dan 5 keer achter elkaar niezen. Dit is zeer irritant. Maar hoe kom ik er vanaf?

(En nee geen onzin ga naar de dokter, want dat weiger ik te gaan!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
33.7K

Het beste antwoord

Elke neusirritatie, of het nu een virusinfectie of allergie is, kan een niesbui veroorzaken. Een niesbui heeft doorgaans een patroon. De meeste mensen niezen een paar keer achter elkaar en 20% van ons moet niezen als het licht plotseling heel fel is.

Ik heb al jaren last van niesbuien. De oorzaak is waarschijnlijk irritatie door droogte (allergietesten negatief). Bij mij helpt het dus om regelmatig mijn neus te bevochtigen met een fysiologische oplossing.

De beste manier om een niesbui te stoppen is om de oorzaak weg te halen (de infectie, een allergie of een irriterende stof van buitenaf). Er zijn ook huismiddeltjes om een niesbui te stoppen. Druk met een vinger hard tegen het platte stuk boven je neus en tussen je wenkbrauwen, of druk een vinger onder je neus en tegen je tandvlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien ben je allergisch , dus een neusspray tegen allergische reacties kan helpen.Bijv. van Otrivin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, waarvoor dan?
Als je dat niet weet ga je niet zomaar wat proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een allergie kun je spontaan krijgen, waar je nooit eerder last van hebt gehad, kan zomaar een enorme last worden, kijk het nog een paar dagen aan, is het dan nog niet over, laat je dan even testen bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Otrivin is geen anti allergie middel !!- van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan loop je achter, ze hebben ook een neusspray tegen allergieen
Je bent 20 jaar.
Je kunt best een allergie ontwikkeld hebben, die
je eerst niet had.
Bij mij is het ook rond die leeftijd begonnen en dat was vroeger nog een heel gedoe, voordat men er achter was wat het was.

Het kan van alles zijn: huisstofmijt of bepaalde vormen van hooikoorts.

Als je er erg veel last van hebt ga dan even naar de huisarts en laat wat testen doen om er achter te komen wat de eventuele allergie is.
Dan kun je ook gerichte medicatie krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Sinds gister is echt wel kort en zo vaak niezen op korte tijd toch wel straf.

Je kan om te beginnen de binnenkant van je neus spoelen en grondig uitwassen met lauw kraantjeswater.
Vervolgens kan je voor een poosje twee propjes papieren zakdoekjes in je neus proppen zodat de neusgaten goed afgesloten zijn.

Als je geen andere klachten hebt, kan dit wel eens afdoend zijn. Blijft het aanhouden, dan ga je toch op zoek moeten gaan naar de aanleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je regelmatig met iets in aanmerking komt waar je allergisch voor bent,de apotheker kan je dan prima adviseren.