Kan een narcose / verdoving depressieve klachten als bijwerking hebben?

Mochten er onduidelijkheden in de vraag zijn, hoor ik het wel.
Antwoorden het liefst met wetenschappelijke onderbouwing.

8 jaar geleden
19.8K
erotisi
8 jaar geleden
Valt er dit ook onder :
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_narcosis
Thecis
8 jaar geleden
@erotisi
Zeg het me maar, valt dit er ook onder? Mijn inziens niet, maar ik kan ergens overheen gekeken hebben. De effecten van deze "verdoving" lijken op dronkenschap en het vertroebelt je beslissingsvermogen. In die zin vind ik het niet op depressie klachten lijken
erotisi
8 jaar geleden
"The syndrome may cause exhilaration, giddiness, extreme anxiety, depression, or paranoia, depending on the individual diver and the diver's medical or personal history"
Ivana
8 jaar geleden
Na een operatie kan je huilerig zijn. mijn arts zei dat er voor ieder uur narcose best eens een maand aan negatieve gevoelens kan zijn. Als je dat onder depressieve klachten wil rangschikken: ja dus. Dus drie uur narcose, kan je drie maanden van slag en negatief zijn. Ik zeg 'kan zijn', niet iedereen heeft hier last van.

Het beste antwoord

Er is wel zoiets beschreven als post-operatieve depressie, en er is ook wel eens onderzoek gedaan naar de risicofactoren daarvoor. Voor zover mij bekend is dat echter niet specifiek gelinkt aan het gebruik van algehele narcose of de daarvoor gebruikte middelen. Wel wordt soms het gebruik van opiaten als pijnmedicatie na een operatie gezien als één van de vele factoren die depressieve en angstklachten zouden kunnen veroorzaken. Het is niet bekend wat precies deze symptomen veroorzaakt. We weten wel dat het bij een follow-up na zes maanden vrijwel altijd spontaan verdwenen is en meestal wordt het geweten aan een combinatie van zowel meer medische oorzaken (bijvoorbeeld het gebruik van bepaalde medicatie, maar ook pijn en vermoeidheid) als ook psychosociale (bijvoorbeeld het feit dat de herstelperiode en kwetsbaarheid na een operatie mensen erg kan confronteren met hun eigen sterfelijkheid).

Maar of dat met narcose te maken heeft, weet ik niet. De middelen die gebruikt worden voor narcose worden relatief snel afgebroken in je lichaam, dus het is niet heel logisch om te veronderstellen dat dit langdurige klachten zou kunnen veroorzaken. Niet dat het uitgesloten is, maar ik denk eerder dat het meer zal komen door het feit dat een operatie nu eenmaal een erg ingrijpende gebeurtenis kan zijn. Als ik denk aan mijn eigen ervaringen, had ik mentaal gezien totaal geen klachten na die operaties waar ik als het ware doorheen fietste, terwijl vooral na mijn laatste - ingrijpender - operatie waarbij ik fysiek gewoon heel zwak was en er nog wat complicaties ontstonden, ook psychisch gezien wat zwakker was tijdens mijn periode van herstel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Dank.