Waarom mag ik Alendroninezuur 70 mg tegen botontkalking niet innemen met mineraalwater maar moet het met leidingwater?

Ik gebruik dit medicijn tegen botontkalking. Hier kan ik last van krijgen door mijn prednisolon gebruik, wat ik weer slik voor de ziekte van Crohn.

Nu lees ik dat ik dit medicijn dus niet mag nemen met mineraalwater, ik vraag me af waarom dit zo is? Op wikipedia lees ik bijv. dan kraanwater vaak meer mineralen bevat dan mineraalwater zelf, dus dat kan het niet zijn.

Ben erg benieuwd!

En als ik leidingwater bijv. kook en dat laat afkoelen voor in een fles voor in de koelkast (voor in de zomer) kan dat dan wel?

10 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op welke wiki pagina lees je dat?
hier staat juist dat mineraalwater meer bevat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mineraalwater
Mineraalwater bevat (veel) mineralen en sporenelementen en is daardoor bewust minder 'zuiver' dan drinkwater.
(daarna staat nog iets over een duitse test, maar dat gaat er volgens mij om dat een deel van de mineraalwater nep is)

Antwoorden (2)

Mineraalwater bevat calcium en calcium verminderd de opname van Alendroninezuur door het lichaam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Het water koken en laten afkoelen zal de hoeveelheid (concentratie) calcium niet significant verhogen. Dus dat kan je gewoon doen. Mocht je in een gebied wonen met hard water, zit er relatief veel calcium in het water. Met een Brita waterontharder kan je het water minder hard maken. Wellicht dat de medicatie dan beter werkt en misschien dat je je dan iets beter voelt :-)
Alendroninezuur wordt opgenomen door actief transport in het lichaam. Dat betekent dat het lichaam energie moet leveren om het in het lichaam opgenomen te krijgen. Dit wordt gedaan door calcium uit de cel te stuwen, als reactie wordt het zuur dan naar binnen 'geduwd'.
In mineraalwater zit calcium, waardoor in de ruimte om de cel heen meer calcium te vinden is en daardoor de opname bemoeilijkt wordt.
De concentraties hiervan zijn in leidingwater aanzienlijk lager; in leidingwater zitten vooral andere mineralen en stoffen zoals magnesium.
Het koken van het water heeft geen zin; calcium is een zoution en zal niet verdampen.