veroorzaakt een e-smoker slapeloosheid?

Ik ben nu al paar keer een nacht klaarwakker. Zou dit door de shisha-pen kunnen komen waar ik onlangs op ben overgestapt? En ik moet ook vaker naar de wc. Wat is er bekend van de bijwerkingen van shisha-pen? Het is nog steeds tig keer beter dan roken. Mijn longen zijn er blij mee. Maar mijn tanden zijn ook opeens veel geler. Het lijkt wel of je de nicotine nu via je tandvlees opneemt? Het heeft allerlei effecten maar ik weet niet wat veroorzaakt wordt door de shisha-pen en wat door andere factoren. Hoe kun je voorkomen dat je niet meer gaat roken nu de sigaret nooit opraakt damp ik maar door. Ik heb hem al op een laag nicotine gehalte gezet. Tips hoe te minderen met de shishapen welkom en serieuze info over de bijwerkingen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Over verslaafd zijn aan alcohol en heroïne kan ik niet uit persoonlijke ervaring praten/oordelen, maar wel over bijv. roken (cold turkey) , na het eerder met de Rook-Stop-poli een jaar lang geprobeerd te hebben.
Afbouwen , nee dat werkt echt niet , kauwgom en pleisters eveneens niet ... wel een goede industrie , maar geen resultaat voor deze roker. (Er zouden hele goede 'pillen' bestaan, maar die waren voor mij onbetaalbaar...) Wat bij mij wel 'hielp' was dat mijn ademhaling moeizamer werd . Als copd patiënt had ik ineens last van piepend ademhalen en erge benauwdheid. Op dat moment werd het mij duidelijk: ik moest stoppen, je kunt wel zeggen dat je daardoor anders gaat denken... benauwdheid is heel naar. Heb je daar geen last van , nog niet , dan is het toch meer een mentale kwestie. Je vraag gaat over eventuele slapeloosheid door e-sigaretten , niet over verslaving/stoppen met roken. Daarom is dit een reactie en niet een antwoord :)

Het beste antwoord

Niet de e-smoker maar wel nicotine is de oorzaak van de slapeloosheid. Want die stof stimuleert en activeert je zenuwstelsel. Het verhoogt je hartslag, bloeddruk en hersenactiviteit. En omdat het verslavend werkt slaap je ook nog eens slecht omdat je lichaam het na een dag inhaleren een hele nacht zónder nicotine moet doen. Feitelijk begin je dus elke nacht weer opnieuw met afkicken.

Gele tanden zou je er niet door kunnen krijgen, volgens een website over elektronische sigaretten. Maar het is wel wederom de nicotine die de gele verkleuring veroorzaakt. Tijdens het roken slaan de schadelijke stoffen die jij uit het apparaatje zuigt neer op je tanden.

Kortom, het zou veel beter zijn als je overstapte op nicotinevrij verdampen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Oh, en ik was het vaak naar de wc moeten nog vergeten. Je kunt het al raden, ook dat komt door de nicotine. Overmatig gebruik van nicotine kan de blaas sterk prikkelen. Ook stress kan een rol spelen.
Amadea
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik begin even opnieuw want ik zie dat je voor je ging e-roken een roker was. Voor niet-rokers is de e-sigaret namelijk nadrukkelijk niet bedoeld, en elke hoeveelheid nicotine te veel.

Je kunt een elektrische sigaret inderdaad gebruiken om je behoefte aan nicotine af te bouwen en zo eventueel (daarna) te kunnen stoppen met roken. Onderschat echter het nicotinegehalte in die dingen niet.

Ik ben een straffe roker die inmiddels al bijna 7 jaar e-rookt wanneer er voor roken geen gelegenheid is, en als dat lange perioden zijn, merk ik nog steeds, ondanks dat ik gewend ben bijna een pakje shag per dag te roken, ik teveel nicotine binnen krijg. Ik damp dan ook eigenlijk alleen maar zonder of met heel weinig nicotine, en aangezien het voor mij meer de "handeling" is waar ik aan verslaafd ben dan de nicotine, kan ik het daar heel lang mee uithouden. Met de "medium" en hoger liquids wordt ik echt snel duizelig en licht in mijn hoofd, en je slaapt er inderdaad niet best van. 0 tot maximaal 3 (light gemengd met nul) is voor mij de grens. Ik weet niet wat je gerookt hebt hiervoor en hoeveel, maar het is goed mogelijk dat het nicotinegehalte inderdaad te hoog voor je is.

Vooral als je GEEN kettingroker was, kun je met de pen wel degelijk gaan kettingroken, omdat hij nooit "op" is. Op die manier krijg je natuurlijk ook meer nicotine binnen. Klinkt stom, maar als je dat niet wilt moet je echt een beetje op de tijd letten en hem af en toe wegleggen. Want van stoppen met roken is de HANDELING, het ritueel, het moeilijkst af te leren ; als dat namelijk niet zo was, zou nicotinekauwgom (waar ik ook doodziek van wordt) of pleisters (idem) instant werken, en dat doen ze niet. Er zijn zelfs mensen die hun hele leven niet meer van de kauwgom afkomen.

Je kúnt wel stoppen met roken met BEHULP van de e-sigaret, maar het is geen wondermiddel. Net zoals nicotinevervangers of een gewone balpen of zoethout. Als het voor jezelf duidelijk is dat je eigenlijk gewoon wilt roken, stap dan over op 0 mg nicotine. (Of bouw binnen 1-2 weken af naar 0 als je denkt toch wat nodig te hebben).
Wat je dan nog moet afleren is de gewoonte, en ik garandeer je dat dat het allermoeilijkste stukje is. Dat zul je bewust, met veel wilskracht en doorzettingsvermogen moeten doen, en ergens in je hoofd moet er een knop om. Dat kun je alleen maar zelf; dat kan die e-sigaret niet voor je doen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En mijn woorden waren op, maar het wakker liggen kan natuurlijk ook alles te maken hebben met het stoppen met echt roken. Al is het maar door de stress die dat met zich meebrengt.
Z512099
7 jaar geleden
Nicotine ( tabak ) is een hard-drug, enorm moeilijk om ervan af te geraken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou niet met droge ogen durven beweren dat het erger / moeilijker is dan bijvoorbeeld alcohol. En het is ZEKER niet te vergelijken met de cold turkey van bijvoorbeeld heroine. Je kunt het binnen een paar weken afbouwen en daar nauwelijks ziek van worden. Het is de GEWOONTE die bij roken het moeilijkst af te leren is ; als dat niet zo was, zou elke andere bron van nicotine je onmiddellijk van het roken af helpen, en we weten allemaal dat dat volstrekt niet waar is.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb ook een e-sigaret. Ik werd er kotsmisselijk van. Nu ik een lager nicotine gehalte heb genomen heb ik dat probleem niet meer. Van nicotine kauwgom en zuigtabletten ga ik bijna subiet kotsen. Gele tanden dat kan ik eigenlijk niet geloven. Nicotine veroorzaakt dat niet. Teer wel. En dat zit niet in de e-sigaret. Ik ben een paar keer gestopt met roken. En dan kon ik niet slapen. Het duurde 3 weken de laatste keer. En toen ben ik weer begonnen met roken ik sliep die nacht als een roos.