is het goed als je je lens schoonmaakt voordat je ze draagt?

De opticien zei dat het heel erg belangrijk is dat je je lensen schoonmaakt, maar ze legde alleen uit dat je ze schoonmaakt en dan weer in de lenzenvloeistof doet. Ze heeft niks gezegd over dat je ze eerst in de lenzenvloeistof laat zitten voor een paar uur en dan schoonmaakt en dan draagt, een vriend van mij vertelde dat hij zijn lenzen gewoon schoonmaakt voordat hij ze draagt. Ik vraag
Me dus nu af of dit wel
Mag en of het niet schadelijk is voor je ogen?
Het is nu beetje lastig om naar een opticien te gaan omdat
Ik op vakantie bent.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het is beter om de lenzen schoon te maken nadat je ze gedragen hebt, en daarna minstens zes uur in de vloeistof te bewaren. Daarna kan je ze gewoon weer indoen.

Was eerst je handen. Leg een lens in je handpalm en druppel er wat vloeistof op.
Wrijf de lens gedurende 20 seconden schoon door middel van op- en neergaande bewegingen. Niet draaien, want daardoor kan de lens scheuren. Zorg dat de lens aan allebei de kanten goed schoon is. Spoel 'm dan af met de vloeistof.
Leg de lens in het midden van de lenzenhouder - zodat deze niet tussen deksel en doosje kan komen - en doe er nieuwe vloeistof bij.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist. Altijd schoonmaken vóórdat je ze in het bakje stopt, anders stop je de vuiligheid uit je ogen en handen er ook bij. Je kunt ze natuurlijk altijd ook nog even schoonmaken als je ze er weer uithaalt. Wel heel belangrijk: *voordat* je aan je lenzen komt, of je ze nou uitdoet of indoet, was je handen grondig met zeep en spoel ze daarna ook goed weer af met water. Raak vervolgens niets aan met je vingers behalve je lenzen. Klinkt zo simpel maar ja als je een keer haast hebt of niet goed wakker bent of zo vergeet je dat makkelijk. Maar niet goed je handen wassen kan zowel je ogen als je lenzen beschadigen. (Been there, done that :/ )
Ik heb zelf zachte lenzen gehad en mij is geleerd om ze ALTIJD schoon te maken VOOR het inzetten.

Het argument om ze éérst schoon te maken voordat ze in het lenzendoosje in lenzenvloeistof gedaan worden, is natuurlijk logisch.

Echter schoonmaken VOORDAT je ze INZET in je >kostbare< ogen is echt vele malen BELANGRIJKER !!

Toegevoegd na 2 minuten:
Natuurlijk eerst je handen wassen en goed de zeep eraf spoelen , niet snel maar voorzichtig en bedachtzaam je lenzen schoonmaken. Goed naspoelen, zodat alle viezigheid niet alleen los van de lens is, maar ook eraf gespoeld is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Amadea
7 jaar geleden
Hoe kan er nou viezigheid aan de lenzen komen als ze schoongemaakt in een potje vloeistof zijn bewaard en jij eerst je handen hebt gewassen voordat je ze eruit haalt?