Groeipijn is eigenlijk geen juiste benaming. De pijn treedt wel op tijdens een snelle groeiperiode van het kind maar heeft verder niets met de groei te maken.
Als je kind groeipijn heeft, klaagt het ’s avonds of ’s nachts over een zeurende of brandende pijn in de spieren van zijn kuiten, scheenbenen of armen. De pijn komt dus niet voor in zijn gewrichten. De pijn wordt meestal minder na enkele minuten en verdwijnt na enkele uren. Groeipijn kan gepaard gaan met hoofdpijn of buikpijn. Er treedt geen koorts bij op.
De meeste groeipijnen komen voor rond de leeftijd van drie jaar, of in de puberteit.
Artsen vermoeden dat de beenspieren van je kind wat opzwellen, waardoor het vlies dat er omheen ligt onder spanning komt te staan. Dit zou de pijn veroorzaken. De pijn kan erger zijn als je kind de hele dag actief is geweest. Waarschijnlijk speelt er ook een psychische factor mee: bij kinderen die emotioneel labiel zijn, lijkt groeipijn meer voor te komen. Ook levendige en onrustige kinderen schijnen er vaker aan te lijden.
Groeipijn is volkomen onschuldig en hoeft dus niet behandeld te worden. Een lichte massage of een warm bad kan verlichting brengen. Een andere tip is om een koude doek met water en citroensap op de pijnlijke plek te doen. Ook strekoefeningen kunnen helpen.
Indien de pijn blijft aanhouden of gepaard gaat met koorts, raadpleegt u toch het best een arts. De pijn kan immers ook een andere oorzaak hebben. Bij erge groeipijn kan de arts Paracetamol voorschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Groeipijn, bestaat het echt?

Hoeveel kinderen zijn niet eens of meerdere malen in hun leven wakker geworden met pijn in de benen? Groeipijnen, zeggen je ouders dan. En ook de huisarts zal het bevestigen als je het gaat vragen. Maar komt die pijn alleen maar van de groei? En is er nooit wat anders aan de hand?

Heftige pijnen

Minsten een op de vijf kinderen heeft er wel eens last van, die nachtelijke pijnen, vaak in de eerste drie levensjaren en soms ook weer tussen het twaalfde en vijftiende jaar. De pijn zit meestal aan beide benen, aan de voorzijde van de bovenbenen, in de kuiten en soms in de lies. Het is een onschuldige aandoening, een warm waterzak op de pijnlijke plek is vaak voldoende. De pijnen zijn nogal heftig en zelfs “hardliners” kunnen huilend wakker worden. Gelukkig gaan de klachten vrijwel altijd binnen 10 tot 20 minuten spontaan over, dus nog voor een eventueel ingenomen paracetamol kan gaan werken.

Er is geen verklaring voor; of het werkelijk aan de groei ligt is zeer de vraag. Het is wel waar dat de lichaamsgroei vooral ’s nachts plaats vindt en dat de groei in spurts verloopt. Iemand die 7 cm in een jaar groeit, groeit niet elke nacht 0.2 mm. Waarom die groeispurten met pijn in de benen gepaard zou moeten gaan, weet niemand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doop een doek in het water, uitknijpen en op de zere plek leggen. Als je naar bed gaat een stuk plastic er omheen plakken, anders wordt je bed vochtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groeipijn doet ontzettend pijn, over heel je lichaam tot op het bot toe. Ik heb daar heel veel last van gehad, omdat ik anorexia heb. 3 jaar geleden woog ik nog maar 34 kilo, en had nog maar 2 weken te leven. Toen ik aan het vechten was om toch in leven te blijven, deed elk grammetje wat je aankomt heel veel pijn omdat je weer gaat groeien.Ik heb daardoor maanden lang op bed gelegen en kon verder niks van de pijn, en omdat ik ook adhd heb is dat al helemaal niet fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik gaf mijn kinderen altijd een paracetamolletje tegen die groeipijn, konden ze lekker slapen. Ik weet zelf nog maar al te goed hoe het voelde, een erg vervelende zeurende pijn