Ik kan niet tegen het succes van een ander wat kan ik hieraan doen?

Ik kan niet tegen het succes van iemand anders. Ik voel me eigen dan zo rot en ben ik bang dat mensen die persoon beter vinden dan mij. Wat kan ik hieraan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Je ziet alleen het succes van die anderen, maar wie weet wat voor problemen of pech die anderen hebben. Alleen laten ze dat niet zien of praten ze er niet over.

Ik noem maar een voorbeeld, je ziet van iemand bijvoorbeeld zn grote huis en dure auto, doordat hij een goede baan heeft. Maar gaat het met de gezondheid van personen in die familie slecht. En bij jou is misschien niks aan de hand.

Uiteindelijk zijn er minder onderlinge verschillen in het succes van mensen, maaris het enige verschil hoe men er mee omgaat. Die andere succesvolle persoon klaagt misschien nooit hardop, waardoor jij denkt dat alles hem meezit.

En dan nog, al heeft iemand meer succes, dan kan ik me niet voorstellen dat die op jou neerkijkt.

Ht wel of niet succesvol zijn van mensen vind ik ook totaal niet interessant. Mij interesseert het totaal niet of iemand in de bijstand zit of miljonair is.
Wat ik veel belangrijker vind is hoe een persoon zich gedraagt: vriendelijkheid en eerlijkheid van een persoon vind ik veel belangrijker om iemand meer of minder te respecteren.
11 jaar geleden
Er worden door heel het land cursussen zelfvetrouwen gegeven, informeer daar eens naar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat eerlijk van je. En wat goed dat je het inziet. Dan is de stap naar het oplossen eigenlijk niet zo heel moeilijk meer. Je hebt duidelijk last van een minderwaardigheids complex. Dit is erg vervelend. Je moet alleen nu de reden gaan zoeken waarom het je mood zo beiinvloed. Wat verwcht je van iemand die bijv een mooiere auto heeft? Of een groter huis? En besef dan eens dat diegene ook iemand kent met nog een mooiere auto of een groter huis. Of misschien iemand met een fiets die een hele relaxte baan heeft en geen schulden of stress. Terwijl je buurman misschien bakken met geld verdient maar elke dag bang moet zijn voor een overval. Bedenk je nu dan eens wat echt gelukkig maakt? Zoals in de volksmond wordt gezegd, ieder voordeel heeft een nadeel en andersom. Alleen jij bepaalt wat het met jou doet... BEn je misschien ook niet tevreden over meer dingen van jezelf ( uiterlijk bijv?) of niet happy met je werk? Of had je het idee dat je het anders had moeten doen? Vaak heb je dit allemaal in je eigen hand, voor een groot deel... misschien kan je eens beginnen met aan jezelf te werken waar je zelf trots op bent.

Tel wat je hebt... niet wat je mist ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar gaat het nou precies om je zegt op de 1e plaats ik voel me dan zo rot en daarna dat je bang bent dat mensen die persoon beter vinden dan jou. Dan dienen die mensen jullie beiden te kennen. Nou zullen er maar weinig mensen zijn die jou kennen in combinatie met (in jouw ogen) allerlei succesvolle personen.

Je zou je dan het beste eens kunnen realiseren dat het succes van iemand alleen de buitenkant is. Misschien heeft die persoon wel een bepaalde ziekte en ben jij kerngezond, relatieproblemen en jij bent juist wel gelukkig met een partner en zo kun jezelf allerlei voorbeelden verzinnen. Verder heeft ieder mens talenten en het is alleen de kunst om daar een positieve houding en zelfvertrouwen aan te ontlenen. Ik neem aan dat je nog (erg) jong bent en ook die onzekerheid hoort bij het leven. Stort je op je studie, sport, hobby’s, doe daar je best in en doe vooral die dingen waar je je goed bij voelt.

Maar zelfs al zou je zo weinig positiefs voor jezelf kunnen vinden dan wordt je er zeker niet gelukkiger van door iemand anders zijn succes te misgunnen. Als je er desondanks niet in slaagt om je hier wat afstandelijker in op te gaan stellen dan kun je beste eens met je ouders, (goede) vrienden/vriendinnen praten en als je dat allemaal niet wilt ga eens met je huisarts praten en als het echt een probleem blijft bijv. eens een verwijzing naar een psycholoog vragen.
Ceeve