kan je van lang naar een computerscherm of tv scherm kijken rode ogen krijgen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ritsuka
7 jaar geleden
Aleen als je door het lange turen naar een scherm slaaptekort oploopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of moet huilen bij droevige films of linkjes die triest zijn op FB of youtube ;)
fremar
7 jaar geleden
Het is een hardnekkige fabel dat het slecht voor je ogen is om lang naar een beeldscherm te kijken. Het enige dat kan gebeuren, is dat de spieren rond je ogen moe worden van het steeds op dezelfde afstand moeten focussen. Even naar iets anders kijken lost dat zo weer op. Op de lange termijn kan veel tv-kijken of computeren geen kwaad voor je ogen. Er treedt geen blijvende schade op. Bronnen:
- http://www.quest.nl/artikel/wat-is-het-effect-op-je-ogen-van-lang-naar-een-beeldscherm-kijken
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vertel mijn kinderen dat ze vierkante ogen krijgen.

Antwoorden (1)

Nee, maar wel door het te weinig knipperen met je ogen. En dat kan gebeuren als je ingespannen naar het scherm zit te turen. Wen jezelf aan om bewust met je ogen te knipperen en geregeld even te relaxen of ergens anders naar te kijken.
Amadea
7 jaar geleden
SimonV
7 jaar geleden
Heel compact antwoord. Iets uitgebreider: De eerste oorzaak ligt in het focussen op een beeld vlak voor je ogen. Door heel lang dichtbij te kijken, raken de ogen vermoeider dan door ver weg te kijken. Daarom is het verstandig regelmatig naar buiten te kijken, zodat je ogen even kunnen ontspannen. De tweede oorzaak ligt in het verminderd knipperen met de ogen. Daardoor drogen de ogen eerder uit, wat het zicht vermindert en de ogen vermoeit. http://www.vermoeidheid.nl/vermoeidheid/vermoeide-ogen.asp