Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb pijn in me rechter bovenbeen, als ik schiet dan kraakt iets in me bovenbeen, en dan wordt me bovenbeen stijf, hoe komt dit?

Toegevoegd na 29 minuten:
met schieten bedoel ik voetbal

Toegevoegd na 29 minuten:
met schieten bedoel ik voetbal

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Amadea
11 jaar geleden
Hoe en wat schiet je? Gaat het over voetballen, kruisboog- of geweerschieten, of iets anders?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat over voetballen

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een veel voorkomende blessure bij voetbal is de liesblessure. Daarbij moet je denken aan een blessure van een van de beenspieren: de adductoren. Maar liespijn kan ook veel andere oorzaken hebben: er kan sprake zijn van een simpele liesbreuk, maar ook van een sporthernia, labrumletsel, impingement van de heup, heupdysplasie, avulsiefractuur, stressfractuur van het bekken of bovenbeen, zenuwentrapment, sacro-iliacale functiestoornis en meer. Bij kinderen en jongeren komt ook coxitis fugax, de ziekte van Perthes en epifysiolyse voor.
Gaat het om een liesspierblessure (verrekking, een gedeeltelijke spierscheur of overbelasting), dan treedt deze meestal op in de spierpeesovergang of ter hoogte van de aanhechting van de spieren aan het schaambeen. De meest frequent aangedane spier is de adductor longus, die het been naar binnen beweegt. Ook de spieren die de heup buigen (iliopsoas en rectus femoris), en de rechte en schuine buikspieren kunnen geblesseerd raken en liespijn veroorzaken. Liesklachten nemen meestal in de loop van de tijd toe, en ook tijdens de training. De pijn treedt vooral op bij het maken van draaibewegingen, sprinten, of tegen een bal trappen. De aangedane spieren voelen vaak stijf en hard aan en aanspannen van de spieren is pijnlijk.

Voor een vlot herstel, en om terugkomende klachten te voorkomen, is het belangrijk dat de daadwerkelijke oorzaak van de liesblessure wordt achterhaald om zo de juiste behandeling vast te stellen. Een sportarts kan de juiste diagnose stellen.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding