wat te doen tegen misselijkheid tijdens menstruatie?

Ik ben altijd erg misselijk tijdens de menstruatie. Vooral als ik aan het werk ben is dit erg vervelend, ik ben kraamverzorgende en men verwacht dus dat ik mee eet en drink. Ik kan natuurlijk zeggen dat ik ongesteld ben, maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit. Ik ben niet aan de pil en wil dit ook niet. Verder kwam ik de menstruatiepleister tegen, maar vraag me af of dat echt werkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
47.9K

Antwoorden (3)

Tijdens de menstruatie wordt de hormoonspiegel in het vrouwelijk lichaam tijdelijk verhoogd. Als gevolg van de extra hormonen worden allerlei processen in het lichaam in gang gezet. Eén van de neveneffecten die kunnen optreden tijdens de verhoogde hormoonspiegel is een algeheel gevoel van misselijkheid.

Volgens het Vivaforum (zie http://forum.viva.nl/forum/list_message/1125772 ) zijn de menstruatiepleisters dure nepdingen en werken pilletjes beter. Vermoedelijk helpen gewone medicijnen tegen misselijkheid (en tevens reisziekte) beter tegen jouw klacht. Wat dat betreft kan ik het homeopathische middel Cocculus aanbevelen. Dat helpt mij perfect tegen misselijkheid.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel grappig dat je beweert dat dergelijke pleisters niet werken, maar cocculus wel. Voor beide geldt dat ze best kunnen werken, maar dat die werking waarschijnlijk op het placebo effect berust. Maar je hebt gelijk: de ene placebo is duurder dan de andere.
Amadea
9 jaar geleden
Ik beweer niet dat die pleisters niet werken, want ik heb daar geen ervaring mee. Maar de ervaring van vrouwen die ze wél geprobeerd hebben geef ik door.
Cocculus werkt echt niet als placebo. Zonder dat middel tegen reisziekte te nemen ben ik hardstikke misselijk. Misselijkheid valt niet door inbeelding te onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Misselijkheid valt niet door inbeelding te onderdrukken' Dat is niet waar. Psychologische factoren spelen wel degelijk mee bij misselijkheid en de ernst van de misselijkheid. Zowieso is er bij veel klachten een sterk placebo-effect voor wat voor pil dan ook weggelegd. Het is niet voor niets dat bij wetenschappelijk onderzoek naar de werking van medicijnen wordt vergeleken met placebo, en niet een vergelijking tussen wel medicijn en niets.
Je kunt eens proberen of gember helpt, gember is te koop bij de drogisterij, supermarkt en natuurwinkel in de vorm van verse gember, poeder, thee en capsules. Neem gember niet op de nuchtere maag. Lees voor gebruik de bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst zou je je moeten afvragen of je 'gewoon' misselijk bent, of als gevolg van de pijn. Ik was altijd misselijk door de pijn. Daar gebruikte ik ibuprofen voor wat best effectief was, maar op de tweede dag werd ik 's ochtends wakker en was de pijnstiller uitgewerkt. Dan was ik zo kotsmisselijk van de pijn dat ik een nieuwe pijnstiller niet meer binnen kon houden. De oplossing daarvoor was simpelweg een langer werkende pijnstiller voor de nacht.

Als je dus misselijk bent als gevolg van pijn, raad ik je aan om zo vroeg mogelijk, dus bij de eerste symptomen, te beginnen met pijnstillers en deze op gezette tijden te slikken. Niet pas gaan slikken wanneer je veel pijn hebt, want dan is het veel moeilijk om de pijn goed te onderdrukken. Overleg eventueel met je huisarts over een langer werkend middel.

Als je niet misselijk bent door de pijn, is dit natuurlijk geen juiste strategie. Je zou dan de misselijkheid zélf moeten behandelen. Ik heb even gegoogeld op die menstruatiepleister en zie dat het een elastische pleister is die door 'prikkeling van de zenuwbanen' de pijn/misselijkheid zou moeten verminderen. Ik dacht dat het een medicatiepleister zou zijn, maar er zit dus geen werkzame stof in. Eigenlijk sloeg daarbij mijn quack-o-meter al uit, maar na wat verder zoeken zie ik ook geen enkel serieus opgezet onderzoek. Enkel een methodologisch twijfelachtig onderzoekje van studenten fysiotherapie in een hele kleine onderzoeksgroep. Als er een betere theoretische basis zou zijn voor de werkzaamheid zou ik zeggen dat er eerst serieus onderzoek gedaan moet worden, maar om eerlijk te zijn geloof ik er niets van. En áls uit een beter opgezet onderzoek toch hetzelfde zou komen als dat studentenonderzoek, dan nog is alleen het effect van een door een fysiotherapeut aangebrachte elastische tape (met een bepaalde techniek) gemeten op PIJN. Dus van het effect van thuisgebruik en het effect op misselijkheid valt al helemaal niets te zeggen.

Als het probleem alleen het mee-eten is en je kunt verder normaal kunt functioneren, zou ik als ik jou was toch wat kritischer worden in waar je 'ja' tegen zegt. Je hoeft niet uit te leggen waarom. Probeer gewoon eens wat je wél kunt eten en wat niet, misschien maakt de volgorde nog uit? Werkt dat allemaal niet en werken huismiddeltjes als een cracker (iets neutraals en lichts) nemen voor het eten of gebruik van gember allemaal niet voldoende, dan zou je je huisarts eens kunnen vragen om medicatie tegen de misselijkheid.